عضو اتاق بازرگانی مشهد گفت: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی به یک قوه عاقله مستقل از سه قوه دیگر نیاز داریم که برای اقتصاد تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم چهاردهمین سالگرد میرمصطفی عالی‌نسب که در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد محمد بحرینیان عضو اتاق بازرگانی مشهد در خصوص ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی مشاور عالی دولت مهندس میرحسین موسوی گفت: من امروز می‌خواهم از منظر اقتصادی و صنعتگر بودن ایشان نکاتی را بیان کنم.

وی سپس با تقسیم دوران طلایی اقتصاد ایران به سه دوره گفت: اگر بخواهیم بهترین سال‌های اقتصاد ایران را نام ببریم محدود به سه دوره می‌شود اول سه سال حکومت دکتر مصدق، دوم دوران صدارت مرحوم عالیخانی و سوم هشت سال مسئولیت مرحوم عالی‌نسب در دوران جنگ. امروز که کمر اقتصاد کشور خم شده- ولی به باور من هیچ وقت نخواهد شکست- به دلیل اقداماتی است که در این سه دوره صورت گرفته و باعث شده حتی امروز هم فضا برای پرش و جهش برای مردم مهیا باشد. من به عنوان یک صعنگتر می‌گویم با جوانانی که در داخل و خارج از کشور داریم، می‌توانیم از وضعیت فعلی خارج شویم. بحرینیان با اشاره به نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیر المومنین در حکمت 114 می‌فرماید از دست دادن فرصت به دست آوردن غصه است اتفاقی که اکنون در کشور ما رخ داده است و ما هنوز فرصت برای جبران داریم. ولی نیازمند یک وفاق جمعی و اقتصادی هستیم. این خصیصه در ایرانی‌ها وجود دارد به طوری که آیزنهاور بعد از سرنگونی مصدق هنگامی که می‌خواست رئیس جمهور شود با صراحت بیان کرد که ایران قلب جهان است و نباید سر بلند کند. وی ادامه داد: مشکلات امروز ما در ناکارآمدی و عدم اهلیت تصمیم‌گیران است که باعث شده در تله خودساخته گرفتار شویم به ویژه در حوزه اقتصاد که 90 درصد مشکلات امروز کشور در این حوزه است. متاسفانه از زمان قرارداد ترکمانچای مفت‌خوارگی در این کشور رایج شد. عضو اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به تشکیل دولت مدرن در ایران گفت: از زمان مشروطه ما به سمت مدرنیته در بحث حکومت داری حرکت کردیم اما در واقع ما دولت مدرن را کپی کردیم و آن را تشکیل ندادیم، همین امر باعث شد که جامعه به سمت مصرف‌گرایی برود.

وی با اشاره به ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران گفت: تشکیل دولت مدرن از سال 1279 تا 1282 رخ داد و اولین درآمد نفتی ما در سال 1282 ثبت شده است این در حالی است که از سال 1279 تا سال 1300 ما به طور مرتب کسری تراز تجاری داشتیم یعنی نتوانستیم در هیچ سالی بدهکار نباشیم این اعداد و آمار این را به ما می‌رساند که از طریق مصرف‌گرایی با دنیای مدرنیته آشنا شدیم. وی ادامه داد: در سال‌هایی که کشور دچار قحطی بود ما ماکارونی و ورمیشل وارد می‌کردیم. گرفتاری امروز ما به سبب این است که به این آمارها توجه نکردیم متاسفانه در کشور ما هنوز ثبت تجارب و شکست‌ها باب نشده است و برای همین است که یک اشتباه را 10 بار تکرار می کنیم که نمونه بارز آن سیاست‌های ارزی است. بحرینیان با بررسی شاخص تورم در این سه دوره گفت: تحریم‌های زمان مصدق به مراتب شدیدتر از تحریم‌های الان بود اما تورم به طور میانگین در این دولت 8.2 درصد بود در دوران عالیخانی 1.8 درصد و در دوران عالی‌نسب یا همان سال‌های جنگ 18.9 درصد این در حالی است که در دولت سازندگی که بلافاصله بعد از زمان عالی نسب است تورم به طور میانگین 25.3 درصد سالیانه بوده است.