وزیر اقتصاد گفت: از همکاران خود در گمرک خواستیم تمام تسهیلات را برای صادرات غیرنفتی ارایه دهند حتی گفتیم برای آنها فرش قرمز نیز پهن می‌کنیم و درآمد صادرات غیرنفتی به رغم فشارها با کمترین کاهش محقق شد چون پیش بینی می‌شد میزان کاهش بیشتر باشد حتی در سه ماهه اول سال جاری هم قابل قبول بود که این با توجه به شرایط موجود است. این بحث را در درآمدهای مالیاتی هم داریم و باید در این شرایط از همه توان برای برون رفت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در  نشست خبری صبح دیروز افزود:  متأسفانه ما نمی‌توانستیم برخی اقدامات خود را بیان کنیم، در خیلی از زمینه‌ها توانستیم در برابر مشکلات دشمن راهکار طراحی و مجوزها را بگیریم، حتی ما تشکیل ستاد مبارزه با تحریم را روز تعطیل آغاز کردیم تا نشان دهیم در این شرایط تعطیلی مصداق ندارد.

من در برابر گفتن برخی راهکارها معذورم، ما باید مراقبت می‌کردیم  در برابر دشمنی که از ناحیه بودجه فشار می‌آورد راهکار قرار دهیم، مثلا در برابر مقابله با فروش نفت به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم. نگران بودیم که درآمدهای مالیاتی در سال گذشته محقق نشود اما با تلاش همکاران در سازمان مالیاتی توانستیم 109 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی یعنی 97 درصد را محقق کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال گذشته 1.7میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که نگران کننده بود، تلاش کردیم این رقم را بهبود ببخشیم و در آخر سال به 3.5 تا 4 میلیارد دلار برسانیم.

وی ادامه‌داد: در برابر مقاومت راهکارهای دشمن در انسداد ورودی منابع عملکرد خوبی داشتیم، بحث دیگر این است که در این شرایط، روانی در کسب و کار داشته باشیم. چون دشمن به دنبال به زمین زدن تولید است ، ما باید به بهبود کسب و کار توجه می‌کردیم، البته در این شاخص چهار رتبه کاهش داشتیم که مربوط به کاهش امتیاز نبود. اما در تجارت برون مرزی 49 رتبه بهبود داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید مقررات زاید را حذف کنیم و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم این موانع  را اعلام کنند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. قرار شد جلسات مقررات زدایی دو برابر شود، البته کار ما برای روانی کسب و کار محدود به اینها نشد و  نقشه عملیاتی جامع را به مجلس و حتی مقام معظم رهبری نیز ارسال کردیم و این  برای برون رفت از این شرایط کمک می‌کند.

وی ادامه داد: باید نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را ارتقاء دهیم و باید ابتدا از سرمایه‌گذاری‌های قبلی به خوبی بهره‌برداری کنیم بطوریکه اگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را به هفتاد و پنج درصد برسانیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

دژپسند گفت: بسیار نگران بودیم که بانک‌ها قدرت تامین منابع مالی بنگاه را نداشتند، بنابراین تلاش کردیم تا بانک‌ها هم مطالبات خود را وصول و دارایی‌های منجمد آنها را روان و متمایل به صفر برسانیم.

وی در مورد خصوصی و واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: ما این موضوع را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، پیگیر هستیم که خود این موضوع در روان‌سازی کسب و کار تاثیر بالایی دارد. البته در این مورد انتقادات زیادی وجود داشت که باید آنها را آسیب شناسی می‌کردیم از همین روی معاونت اقتصادی را برای این کار مامور کردیم. راهکارهای ما در جلسه هیات واگذاری مطرح شد و مورد تصویب این هیات قرار گرفت. تلاش می‌کنیم در روش‌های واگذاری و قیمت‌گذاری تحول ایجاد کنیم،  از همین روی واگذاری بزرگ را شروع کردیم و البته در این واگذاری به دنبال اعداد و ارقام نیستیم.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری در موضوع خصوصی سازی شفاف بوده و تنها عارضه آن فروش قسطی بود و در گرفتن اقساط با مشکل روبه‌رو بودیم بنابراین در حال حاضر فروش بلوکی و نقدی داریم. در حال حاضر سه شرکت در مزایده هستند و تا نیمه دوم تیرماه شرکت‌های دیگر را نیز واگذار خواهیم کرد که روش آن نیز بلوکی و نقدی است. همچنین مدل EFT را اجرا خواهیم کرد.