دبیرکل اوپک با بیان اینکه ایران در زمینه تنوع‌بخشی منابع انرژی یک قهرمان است، گفت: در اوپک تک‌روی نداریم و لازم به تکرار نیست که حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.

به گزارش ایلنا، «محمد سانوسی بارکیندو» در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت خطاب به مردم ایران گفت: مهم نیست که در آینده با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد، شما ملت ایران همواره بر مشکلات غلبه کرده‌اید.

وی افزود: امیدوارم و دعا می‌کنم که کارها برای این ملت بزرگ آسان شود.

دبیرکل اوپک تاکید کرد: ما در اوپک تلاش می‌کنیم تا نفت را غیرسیاسی کنیم. به همه همکارانم در اوپک گفته‌ام وقتی وارد این سازمان شدید پاسپورت‌هایتان را باید در خانه بگذارید.

وی ادامه داد: به مردم شجاع ایران تبریک می‌گویم که در مقابل چالش سیل همبستگی از خود نشان دادند و زنان و بچه‌ها در مناطق مختلف جمع شدند تا به سیل‌زدگان کمک کنند.

وی در ادامه گفت: ایران از بنیانگذاران اوپک است و اکنون ۶۰ سال از همکاری ایران با این سازمان می‌گذرد. من بیست و هشتمین دبیرکل اوپک هستم. نخستین دبیرکل این سازمان فردی ایرانی بوده است.

 لازم به تکرار نیست که حذف ایران از بازار غیرممکن است. همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. در اوپک فقط نفع کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم 

بارکیندو گفت: زنگنه باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک است که به خاطر تجربیاتش بارها با او دیدار داشته‌ام. او حامی و طرفدار اوپک در دهه‌های متمادی بوده است و همچنین نقش مهمی در همکاری اوپک و غیراوپک ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: قبل از بیانیه تاریخی ۲۰۱۶ مبنی بر کاهش تولید نفت اوپک، با آقای زنگنه در این زمینه مشورت کردم. از کمک سایر کارشناسان ایرانی مستقر در اوپک با هدایت حسین کاظم‌پور اردبیلی استفاده می‌کنیم.

بارکیندو خاطرنشانکرد: ایران یکی از مراکز مهم انرژی در جهان و دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است.

وی یادآور شد: ایران هیچ‌گاه مردم خود را فراموش نکرده و گاز در سراسر ایران توزیع شده است. CNG که یک سوخت پاک است، در نقش حمل و نقل این کشور استفاده می‌شود.

بارکیندو بیان کرد: ایران در مقابله با فقر انرژی پیشتاز بوده و همچنین در زمینه تنوع‌بخشی منابع انرژی یک قهرمان است.

دبیرکل اوپک با بیان اینکه سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ایران به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است، گفت: تمام این موارد دستاوردهای معمولی نیستند.

 زنگنه باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک است که به خاطر تجربیاتش بارها با او دیدار داشته‌ام. او حامی و طرفدار اوپک در دهه‌های متمادی بوده است و همچنین نقش مهمی در همکاری اوپک و غیراوپک ایفا می‌کند

وی یادآور شد: ایران در دستیابی به اهداف در ۴۰ سال اخیر قابل‌الگوبرداری است و الگوی مهم برای صنعت نفت در منطقه است که چگونه در شرایط سخت به اهداف خود رسیده است در حالی که برخی کشورهای اوپک به نفت وابسته هستند.

وی با بیان اینکه تمرکز ما در اوپک روی عناصر اساسی بازار که تنها کوتاه‌مدت نیست و بلندمدت را شامل می‌شود، یادآور شد: بر این اساس ما باید به دنبال ثبات پایدار و دائمی باشیم و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.

دبیرکل اوپک به چالش‌هایی که این سازمان طی دهه‌های اخیر داشته اشاره کرد و افزود: اوپک در همه این سال‌ها توانسته است در زمینه ثبات بازار نفت در شرایط مختلف با چالش‌هایش مقابله کند و پیروز شود.

بارکیندو با بیان اینکه اوپک به تازگی ۶ چرخه قیمت نفت را شناسایی کرده است، تصریح کرد: دوره نخست مربوط به سال ۱۹۷۳ میلادی است که به شوک اول نفتی معروف است.‌ انقلاب اسلامی ایران و جنگ عراق نیز از دیگر چرخه‌های قیمت نفت بوده است.

وی ضمن توضیح دوره‌های دیگر مانند برهم خوردن عرضه و تقاضا که سبب کاهش قیمت نفت در اوایل دهه ۸۰ میلادی شد یا افزایش تولید نفت آمریکا که سبب شد عرضه روزانه نفت بیش از تقاضا باشد، افزود: در مقطع سال ۲۰۰۰ میلادی اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت تصمیم گرفت روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از تولید خود بکاهد، ۱۷ سال بعد تاریخ دوباره تکرار شد و در سال ۲۰۱۴ اعضای اوپک تصمیم مشابهی را گرفتند.

دبیرکل اوپک ادامه داد: در واقع هر یک از چرخه‌ها شوکی را به بازار وارد کردند، اما اقدام‌هایی که در اوپک انجام دادیم سبب شد تا بتوانیم بر این شوک‌ها غلبه کنیم.

بارکیندو بار دیگر بر نقش ایران به‌عنوان یکی از اعضای فعال و پیشرو اوپک برای غلبه بر مشکلات این سازمان تاکید کرد و افزود: ما مفتخر هستیم که در طول ۶۰ سال گذشته مانند دوست و همکار در کنار یکدیگر بوده‌ایم و امیدوارم این همکاری و استفاده از تجربه‌ها و عقلانیت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در ۶۰ سال آینده نیز تکرار شود.

وی همچنین گفت: اکنون که در ۶۰ سالگی اوپک به سر می‌بریم باید برای ۶۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. اینکه آیا می‌توانیم تا ۶۰ سال دیگر با همین راهبرد به کارمان ادامه بدهیم؟ اعضا باید سیاست‌های‌شان را هماهنگ کنند.

دبیرکل اوپک با بیان اینکه در طول تاریخ ثابت شده اعضای اوپک در صورت همکاری با هم می‌توانند بر دشواری‌ها غلبه کنند، تصریح کرد: همه ما باید به دنبال ثبات بازار باشیم؛ ضمن اینکه همه اعضا باید سیاست‌های هماهنگ نفتی داشته باشیم، زیرا زمانی که با هم باشیم بهتر می‌توانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم.

بارکیندو در پایان تصریح کرد: ایران نه تنها یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپک بوده، بلکه چراغ راه اوپک نیز بوده است.

در اوپک تک‌روی نداریم

بارکیندو همچنین در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در جمع خبرنگاران درباره تهدیدهایی که به تازگی در عرصه نفت ایران مطرح شده، گفت: درباره مساله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال‌های گذشته نیز با چالش‌هایی روبرو بوده، افزود: مطمئنم ایران بر این مسایل فائق می‌آید. ما در 60 سال تاسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌ایم اما همیشه اتحاد بین کشورها به ما کمک کرده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم همچنان بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

دبیرکل اوپک درباره ادعای دو عضو اوپک مبنی جایگزینی نفت ایران تصریح کرد: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم. سیاست این سازمان این است که با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و براساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.

وی درباره اینکه آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد، تصریح کرد: لازم به تکرار نیست که امکان حذف ایران از بازار غیر ممکن است. همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود در اوپک فقط نفع کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود. به‌طور کلی ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم تا افزون بر تامین منافع تک تک اعضای عضو، عرضه نفت هم تامین شود.

بارکیندو تاکید کرد: بنده پیش از این هم گفته‌ام هر کدام از اعضای اوپک می‌توانند برنامه‌ها و تصمیمات خودشان را داشته باشند اما وقتی در گردهمایی هستیم کشورها به‌عنوان یک فرد نیستند و هر کدام عضوی از یک گروه هستند و ما منافع گروه و مصرف‌کنندگان را در نظر می گیریم.

وی ادامه داد: البته باید متوجه عواقب تصمیم‌های خود نیز باشیم. در عین حال اوپک به تامین عملیات عرضه نیز فکر کند زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید براساس همین شرایط باشد.

دبیرکل اوپک با بیان اینکه وزیر نفت ایران در اوپک سابقه زیادی دارد و از تجربه و خرد بالایی برخوردار است،  گفت: در عین حال چالش ایران تنها برای این کشور نیست و روی کل اوپک تاثیر می‌گذارد. اتفاق‌هایی که در ایران، ونزوئلا یا لیبی رخ می‌دهد کل بازار و صنعت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی درباره حفظ سقف عرضه اوپک و رفتار نوپک در مقابل اوپک هم اظهار داشت: برنامه ما از سال 2017 خوب پیش رفته و کسی آن را تغییر نداده است. درباره لایحه نوپک هم تاکنون اقدامی در سطح کنگره آمریکا انجام شده که فعلا نمی‌دانیم به نتیجه می‌رسد یا خیر اما آنچه برای ما مهم و نگران‌کننده است اینکه ما تفرقه داشته باشیم و کشورها پس از 60 سال از هم جدا شوند.

دبیرکل اوپک گفت: اوپک تنها یک سازمان نیست بلکه کل صنعت نفت را تحت تاثیر قرار داده است. به‌طور میانگین روزانه 100 میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف می‌شود و اوپک نقش زیادی در تامین نیاز بازارهای جهانی و ثبات آن دارد و همیشه توانسته ظرفیت خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرد.

وی همچنین درباره پایداری انرژی گفت: این موضوع نه تنها در سطح اوپک بلکه در گفت‌وگوهایی غیر اعضای اوپک هم مورد بحث است. ما همچنان حامی تصمیم‌هایی هستیم که در توافق تغییرات اقلیمی پاریس اتخاذ شده و می‌خواهیم با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم.