یک کارشناس بورس عنوان کرد: بعد از اسفند ماه آن هم در مقطع کوتاهی که بازار یک مقدار مثبت و رو به صعود بود، به دلایل مختلفی منفی شد. بخشی ناشی از جنگ با اسرائیل و تنش‌های ژئوپولیتیکی بود، اما چون پارامتر‌های منفی بازار از بین نرفته و بهبود پیدا نکرده همچنان منفی است. پارامتر‌هایی مثل نرخ بهره ۳۰ درصد که الان در اقتصاد کاملا جا افتاده است؛ یکی هم بحث عدم رشد دلار نیما. هر دو مورد باعث شده که بازار رشد پیدا نکند و یک روند منفی فرسایشی به خودش بگیرد.

محمد خبری‌زاد در گفت‌وگو با اقتصاد24، ادامه داد: تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بیشتر به عنوان یک سمبل بین اهالی بازار دارد خود را نشان می‌هد. از آن تاریخ تقریبا بیش از ۷۰ درصد نماد‌ها بازدهی منفی داشته و متاسفانه از آن تاریخ به بعد هیچ تصمیم گیری در سیاست‌های کلان اقتصادی هم راستا با بازار سرمایه گرفته نشده است، یعنی نرخ حامل‌های انرژی رشد پیدا کرده بدون این که به آثار این رشد روی شرکت‌ها و سودآوری شرکت‌ها فکر کنند. نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ خوراک پالایشی‌ها و دیگر محدودیت‌هایی که روی دلار شرکت‌های صادرات‌محور گذاشتند. نرخ بهره بالا و... همه این تصمیمات از آن تاریخ به بعد گرفته شده که متاسفانه هیچ کدام در راستای حفظ منافع بازار سرمایه نبوده است. نتیجه این شرایط را روی تابلو به راحتی می‌توان دید.

او با بیان اینکه در این ماجرا تنها عامل رانت اطلاعاتی مطرح نبوده، افزود: این رانت گوشه‌ای از درز اطلاعاتی بوده که از تصمیمات مشابه و مضری که پیش‌تر عرض کردم رخ داده است. ممکن است بعضی‌ها به اصطلاح از آن استفاده کرده باشند. اما مسلم نشده افرادی که در ۱۷ اردیبهشت اقدام به فروش کردند و به اصطلاح بهره بردند از سوی سازمان و نهاد‌هایی که مسئول بودند رانت اطلاعاتی دریافت کرده‌اند.