حدود یک سال و نیم از روی کار آمدن مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد. در این مدت نه‌تنها هیچکدام از سیاست‌های وزارتخانه تاثیر مثبتی بر بازار مسکن نداشته، بلکه آمارسازی در زمینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز به پرونده دولت سیزدهم افزوده شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز، بودجه وزارت راه و شهرسازی در بخش هزینه‌های جاری ۱۰۷۲ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، در بخش هزینه‌های عمرانی ۶۷ هزار و ۳۰۷ میلیارد و ۷۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در بخش اختصاصی ۱۴۱ میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس، بهمن‌ماه 1402، توضیحاتی در مورد ضعف‌های لایحه بودجه 1403 در بخش راه و شهرسازی منتشر کرده است. بر اساس این داده‌ها، نپرداختن به موضوعات مهمی مثل تأمین مالی مسکن کم‌درآمدها از جمله ضعف‌های اساسی آن به‌شمار می‌رود. کم‌توجهی به امکان تأمین مالی و تسهیل ورود بخش خصوصی به ایجاد و مشارکت در توسعه زیرساخت‌های خدمات و زیرساخت‌های شهری نیز از دیگر از ضعف‌های این لایحه است. قابل توجه است بذرپاش که قرار بود در مدت‌زمان کوتاهی به بازار مسکن و ساخت و ساز، سامان ببخشد، طی یک سال ابتدایی وزارت خود نتوانست راهی از پیش ببرد و حرف‌های او نیز در حد وعده باقی ماند.

قیمت خانه از آذر 1401 تا فروردین 1402 روز به روز افزایش می‌یافت، در این مقطع سه ماهه متوسط قیمت مسکن در تهران متری 35 درصد صعود را تجربه کرد و از حدود 48 میلیون تومان تا کانال 65 میلیون تومانی پیشروی کرد. از سوی دیگر قدرت خرید مردم نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده بود و در حالی که مردم برای خرید یک خانه 50 متری در تهران باید به‌طور متوسط سه میلیارد و 262 میلیون تومان هزینه می‌کردند، حقوق وزارت کار کمتر از پنج میلیون تومان تعیین شده بود.

این شرایط در حالی بود که حتی یک واحد، از واحدهای وعده داده شده نهضت ملی مسکن به مردم تحویل داده نشده بود. سیاست‌های نمایشی بذرپاش در این مقطع همچنان ادامه داشت، بدون اینکه بتواند حتی نقش کوچکی در این عرصه ایفا کند.

طی سال بعد، یعنی سال 1402 دولت تصمیم گرفت سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد، تا آنجا که طی این بازه یک ساله مسکن تنها 13 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در این راستا معاملات بازار مسکن نیز به‌ویژه در 9 ماه ابتدایی سال در رکود فرو رفت و در همین نقطه مانور رسانه‌ای دولت سیزدهم آغاز شد.

عجیب‌ترین موضوعی که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در چند ماه گذشته با آن درگیر بوده، آمارهایی ساختگی است که بذرپاش و وزارت راه و شهرسازی از پیشبرد پروژه به رسانه‌ها می‌دهند. بر اساس این آمار، دولت سیزدهم در این مدت کم توانسته عقب‌ماندگی خود در زمینه ساخت واحدها را جبران کند! در این زمینه بذرپاش نیز با آمارسازی سعی دارد کم‌کاری‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن را پنهان کند. این در حالی‌ست که این آمارها تنها روی کاغذ وجود دارد و روی زمین ساختمانی دیده نمی‌شود.