فقط یک ماه از ابلاغیه بانک مرکزی برای دریافت وام ودیعه مسکن می‌گذرد؛ ولی این روزها شعب پرداخت کننده وام به بهانه قرار گرفتن در ایام پایانی سال، اعطای وام را متوقف کرده‌اند؛ ضمن اینکه شرایط ضامن برای وام ودیعه مسکن هم بسیار دشوار است و بیشتر بانک‌ها یک یا دو ضامن کارمند دولت از متقاضیان می‌خواهند. شرایطی که مهیا کردنش به این راحتی‌ها نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، بعد از طراحی وام ودیعه مسکن، رشد نرخ تورم باعث شد دولت به فکر اصلاح نرخ‌ ارائه تسهیلات بیفتد. در خرداد ماه امسال مجلس تصویب کرد که میزان وام ودیعه مسکن افزایش یابد؛ اما ابلاغ این مصوبه هشت ماه طول کشید. افراد بعد از مصوبه مجلس و از خرداد ماه در سامانه وزارت راه و شهرسازی اقدام به ثبت درخواست‌های خود برای دریافت وام ودیعه مسکن کردند، اما اجرای مصوبه دولت به بهمن ماه امسال موکول شد. البته در آمارهای بانک مرکزی، این‌گونه گزارش شده است که از فروردین تا دی ماه، در کل کشور تسهیلاتی برای ودیعه مسکن پرداخت شده است. سهم این تسهیلات حداکثر تا یک و نیم درصد از کل تسهیلات پرداختی در کشور است؛ هر چند بدون ابلاغ بانک مرکزی، تکلیف اشخاص برای دریافت تسهیلات مشخص نبوده و اعطای وام متوقف شده بود. احتمالا آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی هم مربوط به دریافت وام با ساز و کارهای قبلی است.

آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده است، وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ در بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، پست‌بانک و موسسه اعتباری ملل پرداخت خواهد شد. البته تمام شعب این بانک‌ها، وام ودیعه مسکن پرداخت نمی‌کنند و این مسئله، مشکل بزرگی در دریافت تسهیلات برای متقاضیان ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است طی بررسی‌های میدانی، معاون بانک ملت در شرق تهران در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از شرایط سختگیرانه‌تر این بانک برای ضامن‌ها خبر داد. او تصریح کرد که وام ودیعه مسکن را قبل از نوروز نمی‌دهیم. در سال آینده هم در صورت برقراری شرایط اعطای وام، دو ضامن با گواهی کسر از حقوق می‌خواهیم.