به گفته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، درآمد‌های پایدار بودجه امسال شهرداری که شامل مالیات بر ارزش افزوده، دریافت اجاره از املاک و دیگر عوارض شهری است، در بودجه فعلی و مصوب امسال ۱۹.۶ همت درآمد پیش‌بینی شده که تاکنون بالغ بر ۱۶.۶ همت درآمد معادل ۸۴ درصدش محقق شده و شهرداری در متمم بودجه ۴.۸ همت دیگر را نیز از این محل پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اقتصاد24، انتصاب داماد در سمت دستیار ویژه، فیش حقوقی ۴۶ میلیونی حراست شورای شهر، انتصاب یک نفر در سه پست و اعتراض شورای شهر، حادثه خلازیر و استفاده از غیراصولی‌ترین روش برای تخریب ساختمان‌ها و فوت ۵ نفر، سوختن ۶ نوجوان در آتش خلاقیت شهرداری و ترکیدن بالن قرمز به عنوان نماد یک کارگاه عمرانی، چندین مرتبه قطع عضو کودکان در پله برقی‌ها، عدم صدور هشدار و تخلیه به‌موقع مردم از منطقه؛ قبل از سیل امامزاده داوود، پروژه ساخت هتل در بوستان‌های شهر تهران، کشف پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران که شورای شهر از آن خبر داد، بدهی ۲۰۰ میلیاردی به ایران‌خودرو برای خرید اتوبوس، استخدام ۴۰۰ حجاب‌بان در مترو‌ها به جای رسیدگی به معضلات دیگر از جمله پله برقی، قطع درختان برای درآمدزایی، فروش تراکم غیرمجاز و ... تنها بخش کوچکی از میراث علیرضا زاکانی طی دو سال تکیه بر کرسی ریاست شهرداری تهران است.

میراثی که احتمالا برای پربارتر کردن آن، زاکانی بودجه‌ای با رشد ۱۲۳ درصدی را برای شهرداری تهران در سال آینده پیشنهاد کرده است؛ یعنی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان! بودجه‌ای که میزان رشد و انبساط آن از سال ۸۴ به بعد، در شهرداری تهران بی‌سابقه است.

لازم به تاکید است که بودجه شهرداری‌ها بر خلاف بودجه عمومی دولت، وابستگی زیادی به درآمد‌های جاری دارد، اما اندازه آن معمولاً توسط شورای شهر مهار می‌شوند. عوارض عمومی، عوارض بر کالا و خدمات، عوارض آلایندگی، عوارض از فرآورده‌های نفتی، سیگار و گاز، عوارض از وسایل نقلیه اعم از خودرو‌های سبک، سنگین و موتورسیکلت، عوارض بلیت، بیلبورد‌های شهری، عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، جرایم آلایندگی وسایل نقلیه، عوارض مسکن و بنا‌های غیرمسکونی و... از جمله منابع درآمد شهرداری محسوب می‌شوند که در میان آن‌ها، عوارض عمومی بیشترین درصد از درآمد شهرداری را به خود اختصاص داده است، به گونه‌ای که ۹۳ درصد از درآمد‌های پیش‌بینی‌شده برای سال آینده قرار است از عوارض عمومی تامین شود.

با این که شهرداری تقریبا از تمام ظرفیت‌های شهری به صورت پیدا و پنهان برای درآمدزایی استفاده می‌کند، اما حالِ شهر تهران کماکان خوب نیست. آسمان غبارآلود و کدر، خیابان‌های پرهیاهو و ترافیک سنگین، وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی، عبور و مرور اتوبوس‌های فرسوده و واگن‌های قدیمی و ناچیز مترو، اوضاع نا به سامان تبلیغات و خدمات شهری، جای خالی یک برنامه مدون و کاربردی از جمله توسعه شهری، فعالیت‌های عمرانی و... همه بخشی از تصویر تهران بدون رتوش حداقل در دو سال گذشته است؛ کلانشهری که در دوران فرسایش نیز هنوز به فردا امیدوار است.