رامتین موثق

بسیاری از کارشناسان بر اینکه فساد در کشور ما سیستماتیک است، اذعان دارند. دامنه فساد از نهادها و سازمان‌های مختلف، افراد بهره‌مند ازلابی‌های قدرت و آقازاده‌های آنها، گرفته تا اعضای شورای شهر در اقصی نقاط کشور، مشاغل وابسته به برخی و ...  نه تنها رفته‌رفته گسترش یافته، بلکه ارقام آن نیز درشت‌تر شده و پرتکراری آن گویی جامعه و افکار عمومی را به نوعی سرّشدگی و بی‌حسی در واکنش با آن واداشته است. نمونه‌ای دست به نقد از این مدعا، شرکت «کوروش کمپانی» است که با ادعای واردات آیفون 20 میلیونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. این روزها نیز خبر تعطیلی و متواری شدن مالک آن، وایرال شده است.

برخورد با این قضیه مانند گذشته پلیسی و امنیتی بوده است اما چه سود که جوانک مالک این کمپانی قبل از شکایت مردم متواری شده است و فقط همدست او که پدرش است دستگیر شده. طبیعی است که این برخورد اگر اثر داشت اکنون دیگر شاهد این کلاه‌برداری‌ها نبودیم.

محمدصادق جنان‌صفت در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: وقتی اقتصاد یک جامعه آزاد نیست و نهادهای مدنی مانند خانواده، بنگاه‌ها، احزاب و سندیکاها در برابر دولت هیچ وزنی ندارند و مانند پر کاه در برابر کوه هستند، هیچ انتظاری غیر از رخدادهایی چون فساد کوروش کمپانی نباید داشت

پرونده کوروش کمپانی و حامیان، زیر ذره‌بین پلیس

اما این شرکت برای تبلیغات و وجهه خریدن از افراد سرشناس و سلبریتی استفاده کرده است. در ماه‌های گذشته، چهره‌هایی از جمله صادق بوقی، علیرضا بیرانوند، رضا شفیعی جم، جواد هاشمی، یوسف صیادی، یوسف تیموری، شهربانو الهه و سهیلا منصوریان، الهام پاوه‌نژاد، محسن ابراهیم‌زاده، نیوشا ضیغمی، منوچهر هادی، و الهام حمیدی از جمله تبلیغ‌کنندگان «کوروش کمپانی» بودند.

در پی انتشار خبر پلمب دفتر کوروش کمپانی، در روزهای پیشین شماری از مال‌باختگان در مقابل ساختمان آن تجمع کردند و حال با اعلام خبر متواری شدن مالک آن، کاربران بسیاری از چهره‌های سینمایی و ورزشی و اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی که به طور گسترده این شرکت را تبلیغ می‌کردند، انتقاد کردند. طوری که برخی از این سلبریتی‌ها مجبور به عذرخواهی شدند. برای مثال الهام حمیدی در استوری اینستاگرامش بابت اتفاق پیش آمده ابراز تاسف و عذرخواهی کرده و نوشت: من هم مثل شما فریب خوردم. بنده به همراه وکیل خود پیگیر این موضوع هستم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تأیید متواری شدن مالک این شرکت، از ورود پلیس به پرونده «کوروش کمپانی» خبر داد و گفت: ۱ نفر در این ماجرا بازداشت شد و ۲ نفر تحت تعقیب هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین رحیمی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت‌نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.

پرسش این است که چرا دولت با وجود سرک کشیدن در تمام بخش‌ها جلوی شارلاتان‌هایی مثل کوروش کمپانی را نمی‌گیرد و اجازه می‌دهد مردم را غارت کنند و چرا نظارتی از سوی نهادهای ناظر به عمل نمی‌آید؟

رحیمی تصریح کرد: راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می‌دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم.

با اقتصاد بسته، کلاهبرداری طبیعی است

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» یادآور شد: کوروش کمپانی تنها مورد کلاهبرداری نیست و در تمام سال‌های گذشته، می‌بینیم که از این نوع رخدادها بارها و بارها در بخش‌های گوناگون اتفاق افتاده.

محمدصادق جنان‌صفت با بیان اینکه پیش از این بارها در پیش‌فروش مسکن و خودرو و لوازم خانگی و غیره این دست اتفاق‌ها رخ داده، درباره علل وجود این فسادها تصریح کرد که علت اساسی و ریشه‌ای آن فقدان آزادی اقتصادی است.

او ادامه داد: وقتی اقتصاد یک جامعه آزاد نیست و نهادهای مدنی مانند خانواده، بنگاه‌ها، احزاب و سندیکاها در برابر دولت هیچ وزنی ندارند و مانند پر کاه در برابر کوه هستند و از سویی دیگر دولت تصور می‌کند با بستن و گرفتن و کنترل و قیمت‌های دستوری و اجازه ندادن به واردات و هزاران کار دیگر می‌تواند اوضاع را سامان دهد، هیچ انتظاری غیر از این 

رخدادها نباید داشت.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر اجازه واردات آیفون مانند سامسونگ و دیگر برندها داده می‌شد و موضوع رانت و دیگر مسائل مطرح نبود، کلاهبرداری کوروش کمپانی نیز وجود نداشت. سابقا آیفون وارد می‌شد و هرکس توانایی خرید آن را داشت، از آن استفاده می‌کرد و رانت و کلاهبرداری هم رخ نمی‌داد.

جنان‌صفت تاکید کرد: تا زمانی که دولت فکر می‌کند باید بر همه‌چیز نظارت کامل داشته باشد و گروهی به اسم دولت، تصور می‌کنند عقلشان بیشتر از عقل کل جامعه است، این رخدادها طبیعی است.

او در پایان خاطرنشان کرد: باید قبول کرد عقل جامعه بیشتر از عقل یک تعداد محدود است که در دولت حضور دارند. اگر این امر را باور نکنیم باید منتظر تکرار کلاهبرداری‌ها در بخش‌های مختلف و اختلاس‌ها و فسادها باشیم.

«اگر اجازه واردات آیفون مانند سامسونگ و دیگر برندها داده می‌شد و موضوع رانت و دیگر مسائل مطرح نبود، کلاهبرداری کوروش کمپانی نیز وجود نداشت. سابقا آیفون وارد می‌شد و هرکس توانایی خرید آن را داشت، از آن استفاده می‌کرد و رانت و کلاهبرداری هم رخ نمی‌داد.»

کوروش کمپانی  تک‌خوری کرده؟!

اما چرا دولت با وجود سرک کشیدن در تمام بخش‌ها جلوی شارلاتان‌هایی مثل کوروش کمپانی را نمی‌گیرد و اجازه می‌دهد مردم را غارت کنند و چرا نظارتی از سوی نهادهای ناظر به عمل نمی‌آید؟

ظریفی در پاسخ می‌گوید: «کسانی در پشت پرده با آنها شریکند و اصلا  اجازه تک‌خوری به این اشخاص بیرون از دستگاه داده نمی‌شود و بدون شراکت نمی‌توانند مبالغ کلان را جابه‌جا یا به ارز تبدیل کنند، یا خارج شوند.»

وجهی از  فساد ساختاری که وقتی کار از کار می‌گذرد، خبر آن پخش می‌شود و پوششی است برای فسادهای کلان‌تر در سیستم!