بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما بار دیگر از مهرماه مطرح شده است. با وجود برخورد با ایرلاین‌های متخلف و جدال بر سر رای دیوان عدالت اداری، دولت نتوانسته مشکل اصلی شهروندان که نداشتن دسترسی آسان به بلیت هواپیماست را حل کند. از طرف دیگر در روزهای اخیر، رئیس سازمان هواپیمایی احتمال افزایش قانونی نرخ بلیت هواپیما در آستانه عید نوروز را هم رد نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خردادماه سال جاری قیمت بلیت هواپیما ۲۹ درصد نسبت به تیر ماه ۱۴۰۱ افزایش یافت که البته مورد رضایت ایرلاین‌ها نبود، چراکه درخواست آن‌ها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بود. به همین دلیل اواخر دی‌ماه دوباره در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا قیمت‌ها افزایش یافت. آن‌طور که شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بودند، اقدام آن‌ها به افزایش قیمت به‌دنبال رای دیوان عدالت اداری مبنی ‌بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته بود. البته به دنبال این افزایش قیمت، ٩ شرکت متخلف در فروش بلیت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شدند و دفتر دو ایرلاین نیز پلمب شد. در نهایت با وجود اینکه رای دیوان عدالت اداری مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را باطل کرده بود، اما به خواسته وزارت راه و شهرسازی اجرای این رای متوقف شده و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند. البته قابل توجه است که در روزهای اخیر رئیس سازمان هواپیمایی درباره احتمال افزایش قانونی نرخ بلیت هواپیما در آستانه عید نوروز گفته که هرگونه افزایش منوط بر تصمیم شورای عالی هواپیمایی است.

در این شرایط بسیاری از ایرلاین‌ها نسبت به قیمت‌گذاری دستوری اعتراض دارند و به دلیل متعادل نبودن عرضه و تقاضا، مردم هم معمولا به بلیت با قیمت مصوب دسترسی ندارند و ذی‌نفعان اصلی این فرآیند واسطه‌ها و دلالان هستند. هرچند که  ریشه اصلی مشکلات صنعت هوایی این است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور فرسوده شده که نتیجه آن کمبود بلیت هواپیما و تاخیرهای طولانی است که مدت‌هاست مردم با آن‌ها مواجه هستند.