یک اقتصاددان مطرح کرد: این شیوه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کاملا نمایشی است و یک بخشی از مناسک اداری نظام سیاسی کشور است برای اینکه وانمود کنند برای جامعه برنامه‌ریزی می‌کنیم.    ‌

به گزارش ایلنا، حسین راغفر در نشست «نگاهی به بودجه سال 1403 کشور» تاکید کرد: یقین دارم عزم جدی برای برنامه‌زدایی و بودجه‌زدایی در کشور وجود دارد تا با مصلحت روز منابع تخصیص داده شود و این تفکری که می‌گوید که نیازی به برنامه و بودجه در کشور نیست، با اندیشه مکتب اتریش منطبق است و با این تصور که امکان بازگشت سیاست‌های دهه اول انقلاب وجود ندارد، باید منتظر بروز فاجعه‌ی در سال 1403 باشیم. او تصریح کرد که برای گریز از این شرایط راهکاری جز بازگشت به سیاست‌های سهمیه‌بندی در کشور  وجود ندارد.

تک‌نرخی کردن ارز توهمی بیش نیست

این کارشناس مسائل اقتصادی  با بیان اینکه پیامد یک اقتصاد باز تک‌نرخی کردن ارز است و در حال حاضر تک‌نرخی کردن ارز توهمی بیشتر نیست و این اقدام غیرممکن است، افزود: تک نرخی کردن ارز به این معنا است که دولت بخواهد و بتواند منابع مورد نیاز ارزی برای هر مقدار را تامین کند اما علت باز بودن نظام ارزی که در مجلس و محافل تصمیم‌گیر مدافع زیادی دارد، تسهیل خروج ارز از کشور است.

راغفر ادامه داد: یکی از نکات شعار تک نرخی شدن نرخ ارز این است که علیرغم تمام تلاش‌ها امروز نرخ ارز حداقل به سه نرخ نیمایی، ترجیحی و آزاد رسیده و وقتی در سال 1400 تصمیم به حذف ارز 4200 تومانی گرفتند و مدعی شدند که با حذف این ارز تنها چند قلم کالای اساسی 5 الی 6 درصد افزایش قیمت خواهند داشت اما دیدیم که روز بعد از این اقدام بسیاری از کالاها تا 200 درصد افزایش قیمت پیدا کردند. بعد از آن نرخ ارز ترجیحی را از 4200 تومان به 28 هزار و 500 تومان افزایش دادند و این بار رانت بالاتری را به جیب واردکنندگان وارد کردند. در حالی که تمام واردکنندگان در ابتدای سال ارز 4200 تومان برای واردات گرفته بودند تا پایان سال برای واردات و عرضه کالا مبنا را ارز 28 هزار و 500 تومانی در نظر گرفتند و شاهد انفجار در قمیت‌ها بودیم.

برنده تحریم‌ها چین بوده

او در پایان با تاکید بر اینکه برنده تحریم‌ها کشور چین بود، گفت: در شرایط تحریمی هزینه واردات نفت برای چین از کشورهای ایران، روسیه و ونزوئلا به شدت کاهش پیدا کرد و براساس گزارش‌ها در 9 ماه 2023 چین روزانه بیش از 2.7 میلیون بشکه نفت از کشورها وارد کرده که یک چهارم واردات این کشور بوده‌است و در سال جاری با کاهش فشار امریکا صادرات نفت ایران افزایش یافته و واردات چین از نفت ایران ال 60 درصد افزایش پیدا کرد. چین توانست 4 میلیارد و 340 میلیون دلار در واردات نفت از روسیه، 4 میلیارد و 200 میلیون دلار در واردات نفت از ایران و یک میلیارد و 170 میلیون دلار در واردات نفت از ونزوئلا سود ببرد.