یک عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:  اگر دولت مشارکت خود را  با بخش خصوصی گسترش دهد و اراده‌اش را برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی معطوف کند بیش از 80 درصد از مشکلات حل می‌شود.

رضا پدیدار در گفتگو با تجارت نیوز تاکید کرد: ایران در حفر افقی چاه‌ها دشواری دارد و تجهیزات لازم در این زمینه وجود ندارد؛ ایران منابع هیدروکربنی به اندازه کافی دارد، اما برای انجام فرایند اکتشاف و استخراج به همت جمعی نیاز است و باید در آن همت جمعی از ظرفیت بخش خصوصی و کمک بخش دولتی استفاده شود البته با سرمایه گذاری مشترک و هر دو سرمایه ها را به اشتراک بگذارند.

او درباره توان تکنولوژی ایران بیان کرد: چنین نیست که تجهیزات داخلی نتواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. با این حال مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی که دارنده دانش فنی هستند و تجهیزات دارند مورد نیاز است. نباید توان داخلی را نادیده گرفت؛ درایران برای 70 درصد مسیر توسعه و چاه‌های کشف شده تکنولوژی و فناوردی وجود دارد و فقط در 30 درصد دیگر مسیر نیاز به همراهی وجود دارد. تمام این تفاسیر در حالی است که طبق اعلام وزارت نفت پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم میادین نفتی و گازی جدیدی کشف شده است. طبق این اعلام در ماه جاری چهار میدان نفتی و گازی در کشور کشف شده که شامل میدان گازی «چشمه‌شور» در شمال‌شرق کشور، میدان نفتی «هیرکان» در استان گلستان و میدان‌های نفتی «تنگو» و «گناوه» در استان بوشهر است. تجربه میادین گازی مشترک و عدم توسعه آنها با وجود شعارهای فراوانی که دولت داده است به خوبی نشان می‌دهد که نه‌تنها اراده‌ای برای گام برداشتن در مسیر توسعه میادین نفتی و گازی وجود ندارد، بلکه با پافشاری دولت روی تک‌روی در مسیر توسعه و قیمت‌گذاری، میادین را که بخشی از سرمایه ملت ایران هستند تا حد زیادی از دست داده‌ایم. در حالی که دولت‌ها طی دهه‌های اخیر تکنولوژی لازم برای توسعه میادین نفتی و گازی را نداشته‌اند و همچنان زیربار ورود مستقلانه بخش خصوصی به توسعه و فروش هم نمی‌روند، درنتیجه بهره‌برداری از چهار میدان جدید نفتی و گازی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.