یازده سال پس از تشکیل وزارت صنعت،معدن و تجارت، احیای وزارت بازرگانی و بازگشت به ساختار پیشین در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش خبرآنلاین، در حالی که دولت دوازدهم تلاش گسترده‌ای را برای احیای وزارت بازرگانی و انتزاع این وزارتخانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار داد، مخالفان دولت روحانی، این دولت را متهم به تلاش برای تشکیل وزارت واردات کردند و در نهایت با مخالفت سفت و محکم مجلس با این طرح، انتزاع وزارت بازرگانی و تشکیل دوباره این وزارتخانه معطل ماند.

حالا در شرایطی دولت لایحه دو فوریتی را برای احیای وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که پیش از این، در تیرماه سال گذشته نیز وعده داده بود که قرار است اقداماتی را برای تشکیل این وزارتخانه در دستور کار قرار دهد. حالا همان کسانی که در دولت دوازدهم مخالف تشکیل وزارت بازرگانی بودند، این روزها در قامت موافق در عرصه سیاسی ایران حضور دارند.

مجلس شورای اسلامی در این فصل چالشی عجیب را در پیش دارد. اینکه با لایحه‌ای که از سوی دولت دوازدهم ارائه شده مخالفت کرده و حالا با همان لایحه یعنی تشکیل وزارت بازرگانی در دولت سیزدهم روبروست و موافقت با این لایحه شرایط عجیبی را پیش روی مجلس قرار خواهد داد.

از سوی دیگر میراث عجیب احمدی‌نژاد قرار است به زودی از عرصه سیاست ایران خداحافظی کند.ادغام این وزارتخانه‌ها یعنی وزارت صنایع و معادن و بازرگانی از سوی بسیاری از کارشناسان به چالش کشیده شد. حتی رهبر انقلاب نیز انتقاداتی جدی از این اقدام داشت. مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد ادغام وزارت «صنایع و معادن» و وزارت «بازرگانی» در دولت احمدی‌نژاد بدون آیین‌نامه انجام شد. از سوی دیگر سعید اشتیاقی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی نیز سال گذشته به خبرانلاین اعلام کرد: ادغام این وزارتخانه‌ ها به یک‌باره این موضوع بدون عقبه کارشناسی و بدون اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، در مجلس مصوب شد. حالا در این فضا قرار است مجلس با بررسی لایحه احیای وزارت بازرگانی، تکلیف میراث احمدی‌نژاد را روشن کند.