ایمان ربیعی

 یک روز بیشتر از ارسال نامه قالیباف به رئیسی در خصوص ارائه لایحه بازرگانی نگذشته بود که معاون پارلمانی دولت از تصویب این لایحه خبر داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما بر این باور بودیم که چون طرح وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوفوریتی سازمان بازرگانی ارائه شده شاید نیازی نباشد، اما وقتی هیأت رئیسه و شخص رئیس مجلس این موضوع را مطرح کردند، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد.

وی یادآور شد: در اولین فرصت آن را تقدیم مجلس می‌کنیم به این ترتیب، بار وزارت صمت و وزارت کشاورزی کاهش می‌یابد و به مسئولیت‌های اصلی خود که تولید است بیشتر خواهند پرداخت و همزمان باعث همگامی و همکاری بیشتر دولت و مجلس می‌شود.

این لایحه در شرایطی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود که قرار است جلسه استیضاح وزیر صمت، در دهمین روز اردیبهشت‌ماه

برگزار شود.

حالا بسیاری معتقدند تشکیل وزارت بازرگانی این بار نیز اسم رمزی است بر عملیاتی به نام نجات وزیر صنعت.

تیرماه سال گذشته بود که طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس پیگیری شد. محمدباقر قالیباف در جلسه هفتم تیرماه مجلس از فرصت دو ماهه بهارستان به دولت برای ارسال لایحه به مجلس به منظور تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختاری در این وزارتخانه سخن گفت.

آن زمان قالیباف به بیان دلایل استیضاح پرداخته و توضیح داده بود که «در طول هفت روز گذشته طرح استیضاح وزیر در مجلس دنبال شد و در اختیار هیات رئیسه قرار گرفت؛ با توجه به وضعیت معیشت مردم و گرانی‌ها در بازار و وضعیت صنعت خودروسازی گروهی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعدادی دیگر از وزرا را ارائه کردند. مجلس در طرح استیضاح وزیر صمت هیچ نیتی جز اصلاح امور نداشت. مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل کرد و دولت نیز مسئولیتی دارد که باید به آن عمل کند».

رئیس مجلس حتی به گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهوری درباره وظایف وزارت صمت اشاره‌ای داشته و در نهایت گفته بود: «با صحبتی که با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم آنها پذیرفته‌اند که مشکل ساختاری در این وزارتخانه وجود دارد. در آخرین صحبتی که با رئیس جمهور داشتم به این جمع‌بندی رسیدیم که نیازمند تجدیدنظر در ساختار این وزارتخانه هستیم. باید این وزارتخانه به دو وزارت تبدیل شده و دو وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند و قرار شد دولت به سرعت این موضوع را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند.»

در نهایت هم قالیباف بیان داشت که طبق صحبت با نمایندگان متقاضی استیضاح، درخواست داشته که با توجه به این‌که دولت مشکلات ساختاری را پذیرفته و بناست به قید فوریت لایحه به مجلس شورای اسلامی بیاورد، استیضاح فعلا اعلام وصول نشود و دو ماه به دولت فرصت داده شود تا اصلاح ساختاری صورت گیرد.

در عمل اما دولت اقدامی برای ارائه این لایحه در دستور کار قرار نداد و در نهایت وزیر صمت، در آبان ماه سال گذشته استیضاح شد اما توانست رای مثبت نمایندگان را برای ادامه فعالیت کسب کند.

حالا اما در کمتر از شش ماه، قرار است فاطمی‌امین برای دومین بار در معرض استیضاح نمایندگان قرار گیرد. استیضاح دوم در شرایطی برگزار می‌شود که بسیاری از نمایندگان و کارشناسان توصیه کرده‌اند دو گزینه استعفا یا برکناری مدنظر باشد؛ اما به نظر می‌رسد دولت عزم راسخی برای حفظ فاطمی‌امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

دولت تلاش گسترده‌ای را برای حفظ فاطمی‌امین کلید زده است. بسیاری از نمایندگان اما معتقدند که این بار فاطمی‌امین شانس چندانی برای ماندگاری در وزارت صمت ندارد مگر آنکه تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، ساختار اداری کشور را در آستانه تغییری جدی قرار دهد

عملیات نجات با    اسم رمز تکراری

حالا برای دومین بار در دو مقطع زمانی، درست در آستانه استیضاح وزیر صمت، ماجرای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل وزارتخانه‌ای تازه داغ شده است. برخی بر این اعتقادند که دولت با اسم رمزی تکراری عملیات نجات وزیر را تدارک دیده و تلاش دارد نمایندگان را راضی کند تا زمان رسیدگی به این لایحه و تعیین تکلیف آن از استیضاح وزیر خودداری کند. اخباری نیز درباره کاهش تعداد امضاهای استیضاح به کمتر از حدنصاب منتشر شد که از سوی رسولی‌نژاد، نماینده دماوند تکذیب گردید. سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگویی با ایلنا تاکید کرده است: «در چنین شرایطی تلاش برای حفظ فاطمی‌امین خسارتی است که به دولت آقای رئیسی زده می‌شود، من توصیه می‌کنم که دولت بیش از این خودش را برای فاطمی امین هزینه نکند، فاطمی امین در بین مردم مطلقاً محبوبیت ندارد، این را همه ما بدانیم؛ هم دولت و هم نمایندگان مجلس به این مساله توجه

داشته باشند.»

وی یادآور شده است: «به اعتقاد من نوع گزارش‌هایی که آقای فاطمی امین می‌دهد دولت را متقاعد کرده است که در آنجا رشد وجود دارد اما این گزارش‌ها، گزارش‌های صحیح و دقیقی نیست. ان‌شاء‌الله در روز استیضاح این‌ها توضیح داده می‌شود که گزارش‌های ایشان در مواردی صحت ندارد یا در مواردی دقیق نیست. لذا به نظر من اینطور می‌آید که ایشان با نحوه عمل خود و گزارش‌هایی که به دولت داده، دولت را متقاعد کرده که آنجا دارد خوب عمل می‌شود.»

در چنین شرایطی علی‌اصغر باقرزاد،ه نماینده بابلسر خبر داده که تماسی با نمایندگان مجلس گرفته شده و اعلام کرده‌اند که استیضاح به صلاح نیست.

در کنار این‌ها احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در گفت‌وگو با ایلنا خبر از اعطای ٧٠ تا ٧۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان برای منتفی شدن استیضاح پیشین داده است. ادعایی که با تکذیب فاطمی امین همراه بود.

آخرین تلاش‌ها در اخرین روزها

در فضایی که وزارت صمت تلاش رسانه‌ای سنگینی را برای نجات فاطمی‌امین در دستور کار قرار داده است، نمایندگان نیز مهیای استیضاح می‌شوند. دولت سیزدهم در آستانه دو سالگی‌اش با بسیاری از مردان حلقه اول خداحافظی کرده است. حجت عبدالملکی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ سعید محمد، ساداتی‌نژاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ... از جمله افراد شاخصی هستند که از دولت جدا شده‌اند و پستی حاشیه‌ای‌تر گرفته‌اند. حالا اما دولت تلاش گسترده‌ای را برای حفظ فاطمی‌امین کلید زده است. بسیاری از نمایندگان اما معتقدند که این بار فاطمی‌امین شانس چندانی برای ماندگاری در وزارت صمت ندارد مگر آنکه تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، ساختار اداری کشور را در آستانه تغییری جدی قرار دهد . تغییری که بر معرفی وزیری تازه برای وزارت بازرگانی دلالت دارد و سرنوشت وزیر صنعت و معدن را نیز روشن خواهد کرد. شمارش معکوس آغاز شده است. باید دید تا چه حد دولت حاضر به پرداخت هزینه در این راستاست.