عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: آنقدر وضعیت صادرات فرش ایرانی وخیم بوده که اعلام اعداد صادرات خجالت‌آور است.

سید رضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت صادرات فرش ایران اظهار داشت: آنقدر وضعیت صادرات فرش ایرانی وخیم بوده که اعلام اعداد صادرات خجالت‌آور است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات فرش ایران نزدیک به صفر است، گفت: وقتی در دهه 60 میزان صادرات فرش کشور بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود و الان این عدد به 50 میلیون دلار رسیده، این نزول و افول یعنی صادرات چیزی حدود صفر است. این کارشناس صنعت فرش تاکید کرد: این میزان صادرات برای کشوری که به عنوان پایتخت فرش جهان شناخته می‌شود، فاجعه و صفر است

وی درباره حضور رقبای فرش ایرانی در بازار گفت: در غیاب ایران به دلیل مشکلات بین‌المللی که بعد از آقای دولت احمدی‌نژ‌اد به بعد با آن مواجه است، رقبا بازار فرش را تصاحب کردند. در حال حاضر کشورهای هند و پاکستان در بازار فرش حضور جدی دارند و اخیرا افغانستان به جمع این کشورها اضافه شده است. پس از این کشورها شاهد حضور ترکیه هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: چین نمی‌تواند جزو این کشورها باشد چراکه فرشی را که می‌بافد و صادر می‌کند، مهم نبوده و همچنین فرشی که چین صادر می‌کند از جنس فرش ایران نیست.

میری با بیان اینکه واقعیت این است که فرش ایرانی فراموش شده است، ادامه داد: وقتی کالایی که در بازار حضور پر رنگ داشت اما برای مدت زمان طولانی در بازار غایب بود، در طول این مدت فراموش شده و رقبا توانستند جای آن را بگیرند.   

 رئیس هیأت مدیره شرکت صادرات قالی درباره فرصت صادرات فرش به عربستان با ازسرگیری روابط بین دو کشور اظهارداشت: برقراری تجاری روابط ایران و عربستان هیچ تاثیری در صادرات فرش ایران ندارد چراکه اصولا بازار عربستان بازار مهمی محسوب نمی‌شود و سهم قابل توجهی از بازار صادرات فرش نداشت که قطع روابط بین دو کشور باعث کاهش میزان صادرات فرش کشورمان شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عربستان نیاز خود را از امارات تامین می‌‌کرد و اساسا قطع روابط بین دو کشور تاثیری در صادرات فرش ایران نداشت و تنها تاثیر این بود که اگر قرار بود عربستان فرش ایرانی خریداری کند،‌ فرش ایران به طور غیر مستقیم از مسیر امارات به عربستان می‌رسید.