رییس سازمان بورس اوراق بهادار دیروز در حالی در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی حضور یافت که چند روز قبل خبر استعفا و تعیین جانشین وی در این سازمان به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد.  به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی خبری درباره استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان منتشر کرد و پس از آن سایر رسانه‌ها نیز نسبت به انتشار این خبر و اعلام رضوانی‌فر به عنوان جانشین وی اقدام کردند اما در نهایت اعلام شد شورای عالی بورس با این جابجایی مخالفت کرده و عشقی در سمت خود ابقا شد .

این اتفاق طبیعتا بخش مهمی از سئوالات رسانه‌های گروهی را معطوف به این ماجرا می‌کرد و خبرنگاران در سئوالات متعدد در درصدد بودند دریابند دلیل اصلی این تصمیم چیست؟

عشقی که تلاش می‌کرد بخش مهمی از این سئوالات را مسکوت بگذارد و هر بار با ذکر این نکته که صحبت در این باره موضوعیت ندارد، از کنار ماجرا بگذرد، در نهایت توضیحاتی مبهم و سربسته در این خصوص داد.

وی با اشاره به اینکه حس کردم اگر از این سمت استعفا بدهم، بهتر است، گفت: نکته اینجا بود که به هیچ وجه جانشین معرفی نشد و موضوع در شورا منتفی شد و اشتباه خبری در این حوزه رخ داد، اشتباهی که انتظار نداشتم رخ بدهد.

وی گفت: بالاخره بازار نیاز به ثبات دارد و باید به آرامش برسد. ما نشستی با روسای سابق بورس در سازمان داریم و من به مزاح به آنها گفتم اتاق ریاست بورس شبیه اتاق شکنجه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ تقدیم لایحه بودجه گفت: در پیشنهادی که سازمان بورس درمورد بودجه مطرح کرده پیگیر بحث‌های مبنایی‌تر بودیم برای مثال اصلاح فرمول خوراک یا معامله برخی خوراک‌ها در بازار سرمایه.

وی سپس به این نکته اشاره کرد که کار کردن در سازمان بورس با ابعاد کنونی بسیاربسیار سخت است و توضیح داد: از یک طرف مسئولیت‌هایی بر دوش سازمان گذاشته شده که وظیفه‌ای نیست اما باید پیگیری شود و از سوی دیگر مسئولیت منافع پنجاه میلیون سهامدار نیز بر دوش ماست .

وی توضیح داد: اصلا در دنیا هیچ نهاد ناظری را نمی‌بینید که درباره بودجه رایزنی کند.

آخرین خبر درباره سهام عدالت

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت اظهار کرد: آیین‌نانه اجرایی سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما درمورد مدلی که درمورد نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام عدالت در شورا به توافق نرسیدیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تصمیماتی که درمورد سهام عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد، عنوان کرد: در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهام‌داران در مجامع حاضر شوند.

سرمایه از بورس خارج نشده است

وی در پاسخ به سئوال خبرآنلاین در خصوص میزان خروج سرمایه از بورس پیش و پس از ابلاغ بسته حمایتی گفت: در این زمینه به بازتعریف نیاز داریم . فروش سهام حقیقی و خرید سهام خقوقی به معنای خروج سرمایه از بورس نیست و خروج پول از کارگزاری‌ها نشان می‌دهد روند حرکت مثبت بوده است و پول زیادی از بازار سرمایه خارج نشده است. وی همچنین توضیح داد در مهرماه متغیرهای غیراقتصادی بر بازار تاثیرگذاشته بود. معاون وی نیز در این نشست با اشاره به اینکه روند معاملات در آبان طبیعی است تاکید کرد که پس از ابلاغ بسته حمایتی حدود دویست تا سیصد میلیارد تومان در یک روز وارد بازار سرمایه شد که رکوردی قابل توجه محسوب می‌شود.