پس از حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال شد و در مقابل این کشور دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه کشورهای اتحادیه اروپا  زد و به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده منابع انرژی به‌ویژه تامین‌کننده گاز اروپا ساکت ننشست و غرب را با کاهش و حتی قطع صادرات گاز تهدید کرد.

به گزارش قرن‌نو،  با توجه به این موارد بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کردند زمستان سختی برای اروپا خواهد بود.  کارشناسان داخلی ایران نیز مکرر از کمبود شدید گاز در اروپا خبر دادند و مدعی شدند که زمستان 2023-2022، فصل بسیار سخت و سردی برای اروپا خواهد بود و کمبود گاز موجب بروز مشکلات فراوانی برای کشورهای اتحادیه اروپا خواهد شد و نمی‌توانند نیاز کشورهای عضو این اتحادیه را در زمینه گاز تامین کنند در نتیجه این کشورها دچار انجماد خواهند شد و با توجه به شرایط اضطراری می‌توان از اروپاییان به عنوان طرف مهم مذاکرات برجامی امتیازات فراوانی گرفت.

چرا پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد؟

درباره چرایی درست از آب درنیامدن پیش‌بینی‌ها از زمستان سرد و سخت اروپا؛ سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی بر این باور است: در ماه‌های گذشته با جنگ روسیه و اوکراین، تحریم روسیه و تحریم ایران و نبود گاز و نفت کشور به عنوان تامین کننده بخشی از سبد انرژی دنیا در بازار جهانی مواجه بودیم؛ همچنین پیش‌بینی‌هایی که نسبت به کاهش بسیار شدید دما و سرد شدن هوا در کشورهای اروپایی می‌شد؛ اتفاق نیفتاد. معمولا در اروپا و همزمان با ماه اکتبر سرمای بسیار زیادی آغاز می‌شود اما امسال شرایط متفاوت شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس تحریم‌های اعمال شده؛ قرار بود روسیه به کلی انتقال گاز خود را قطع کند و در مقابل کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جدی اعمال کنند اما به عبارت بهتر این دو مساله به صورت کامل رخ نداد و اروپا برای دریافت گاز بیشتر؛ به ویژه در اواخر تابستان و به‌منظور ذخیره‌سازی، درها را باز گذاشت و دو بانک مهم روسیه را تحریم نکرد و بدین صورت کار نقل و انتقال مالی با این کشور انجام شد. به این ترتیب روسیه مطلقا گاز خود را نبست و در مقابل کشورهای اروپایی مطلقا این کشور را تحریم نکردند. بنابراین در این دوران ذخیره‌سازی‌های نسبتا مفصل سوخت مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای فصل زمستان انجام شد. وی تصریح کرد: در این میان آلمان توانست، سوخت مورد نیاز جمعیت خود در فصل سرد را ذخیره کند.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی هوا در آمریکا و اروپا آنچنان که باید سرد نشده و هم نتایج اقدامات صورت گرفته موثر نبوده البته باید توجه داشت بازار انرژی همیشه پرالتهابی بوده و عکس‌العمل‌های این بازار بسیار تند و آنی است و هنگامی‌که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درمی‌آید این بارار بلافاصله عکس‌العمل‌های سنگین نشان می‌دهد. مشابه این شرایط را می‌توان در زمان شیوع کووید 19 مشاهده کرد که ناگهان قیمت‌ انرژی دچار نوسان شدید شد و حتی قیمت نفت وست تگزاس منفی شد و شبیه آنچه امروز برای قیمت گاز رخ داده، در آن دوران اتفاق افتاد.

حسینی گفت: افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های گذشته نیز ناشی از پیش‌بینی‌ها بود و نرخ‌ها کاذب بود و به نظر بنده در نهایت گاز قیمت متعادل خود را پیدا خواهد کرد.