رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی ۸ درصدی بیشتر شبیه توهم است .

فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه نبود امنیت در سرمایه‌گذاری و آزادی‌های اقتصادی در ایران رغبت سرمایه‌گذاری خارجی برای جذب سرمایه‌هایشان به ایران را از بین برده است، گفت: ایران کشوری است که می‌توانست بنا به امتیازات خدادادی و انسانی که دارد محیطی مناسب برای جذب سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود.

وی نسبتی بین اعتراضات اخیر و عدم رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران برقرار نکرد و افزود: ایران نفت، گاز، نیروی کار جوان و تحصیل کرده مناسبی دارد همچنین دسترسی مناسبی به آب‌های آزاد دارد و این پتانسیل‌ها می‌توانست ایران را به عنوان هاب خاورمیانه در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی تبدیل کند.

مستوفی ادامه داد: اقتصاد ایران علاوه بر تحریم‌ها خارجی با تحریم‌های فلج‌کننده داخلی نیز دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی رغبت سرمایه‌گذاری در ایران را سلب کرده است. اگر تحریم‌های داخلی نبود حداقل سرمایه‌گذاران داخلی میل به سرمایه‌گذاری داشتند در حال حاضر سرمایه‌گذاران داخلی به دلیل مقررات و مسائل پیچیده‌ایی که در محیط کسب و کار وجود دارد چندان به سرمایه‌گذاری در ایران رغبتی نشان نمی‌دهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به عوامل بازدارنده در محیط کسب و کار ایران، تصریح کرد: احترام نگذاشتن به قراردادها، مقررات خلق الساعه و یک شبه، فساد، تبعیض و عدم برخورد با مفسادان اقتصادی از جمله مهم‌ترین عوامل در ایجاد اقتصاد ناسالم در ایران هستند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که آیا خبری مبنی بر خروج هیات تجاری از ایران بعد از اعتراض‌های اخیر داشتید؟ گفت: خیر، من در این زمینه خبری نشنیدم و در این زمینه بی‌اطلاع هستم؛ اما گروه‌ها و هیات‌های تجاری از روسیه و بلاروس به ایران می‌آیند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از عدد خروج سرمایه از ایران در دست است؟ گفت: نمی‌توان رقم دقیقی از خروج سرمایه از ایران اعلام کرد آمارها در این زمینه متناقض است سخن از خروج 30 تا 100 میلیارد دلار از ایران به میان می‌آید و من نمی‌توانم روی هیچ کدام از این عددها صحه بگذارم چراکه بخش خصوصی نمی‌تواند متولی ارائه آمار در این زمینه باشد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران؛ تعداد قابل توجهی از ایرانیان در ترکیه، دبی و ... اقدام به خرید  خانه کردند این مسئله بهترین گواه برای نشان دادن فرار سرمایه‌گذاری در ایران است.