مهدی پازوکی گفت: بنده بعید می‌دانم اگر سفارت آمریکا در تهران نیز باز شود قیمت دلار به زیر عدد  ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان بیاید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کارشناس اقتصادی در تحلیل وضعیت بازارها در صورت احیای برجام یا عدم احیای آن افزود: اقتصاد مجموعه‌ای است از بازارها اگر عدم تعادلی در بازاری اتفاق بیافتد در سایر بازارها تاثیر خود را می‌گذارد؛ بازارهای اصلی عبارتند از بازار کالا و خدمات، کار، سرمایه و بازار پول. هر عدم تعادلی خصوصا عدم ثبات و عدم امنیت بر بازارها تاثیرگذار هستند همان‌طور که در دوره قبل که ما برجام را پذیرفتیم بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی روند شاخص‌های اساسی اقتصاد مثبت شد که شامل نرخ رشد اقتصادی و نرخ سرمایهگذاری می‌شود و از طرفی نرخ تورم کاهنده شد و عکس آن زمانی که ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد روند شاخص ها منفی گردید. این اتفاق به عنوان یک نمونه عینی ثابت می‌کند که بازارها و اقتصاد به شدت از بی‌ثباتی تاثیر می‌پذیرند و به همین دلیل است که آدام اسمیت پدر علم اقتصاد گفته است که یکی از مهمترین وظایف حکومت ها و دولت ها ایجاد امنیت، ثبات و آن نظم است و اگر دولت به وظیفه اساسی خود که ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد است بپردازد و از دخالت کمتر در اقتصاد و تصدی گری به کنار باشد به نفع اقتصاد است.

ارز ۱۰ هزار تومانی یک آرزو است

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بنده بعید می‌دانم اگر سفارت آمریکا در تهران نیز باز شود قیمت دلار به زیر عدد ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان بیاید؛ قیمت ارز در بازار ارز به وسیله عرضه و تقاضا ارز تعیین می‌شود. وزیر نفت در برنامه هفتم ۲۰۰ میلیارد دلار قرار است سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت ایران کند و رقمی از آن به صندوق توسعه ملی می‌رود که به خصولتی‌ها وام می‌دهد و اینها واقعیت‌هایی از اقتصاد ایران است و در نتیجه ارز ۱۰ هزار تومانی یک آرزو است و در صورتی که برجام پذیرفته نشود وضعیت وحشتناک خواهد شد به خصوص با سیاست‌های نابخردانه‌ای که دولت در یک سال گذشته داشته است. پازوکی در ادامه افزود: تصمیمات نابخردانه تعادل را در بازار ایران بر هم زده است. هر کجا می‌روید قیمت‌ها فزاینده افزایش پیدا کرده و عامل بیکاری شده است. دولت برنامه‌ای ندارد و استراتژی آن مشخص نیست و یک سال و ۱۰ روز از روی کار آمدن این دولت گذشته است و سیاست‌های کلی برنامه هفتم را در نیاوردهاند و برای اینکه بخواهیم برسیم به اهدافمان باید وضع موجود را برای رسیدن به کمال مطلوب بررسی کنیم.