رئیس سازمان بورس اظهار داشت: مسئولیت اصلی در قیمت‌گذاری‌های دستوری شرکت‌ها هستند و مدیران شرکت‌ها باید توجه داشتند که نسبت به مراقبت از اموال مردم مسئولیت دارند و باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

به گزارش  ایلنا، در حالی که در دو ماه ابتدای سال بازدهی شاخص کل تا 17 درصد و بازدهی شاخص هم وزن هم تا 30 درصد افزایش پیدا کرد اما در دو ماه دوم سال با ریزش‌های پی درپی  شاخص کل به بازدهی 7.5 درصد و شاخص هم وزن به کمتر از 15 درصد رسید و کاهش پیدا کرد از این رو تحلیل برخی از کارشناسان بازار سرمایه این است که تصمیم‌گیران در بازار سرمایه برای جلوگیری از تکرار رشد شتابان بازار سرمایه در ابتدای سال 99، با تصمیماتی مانع از ورود نقدینگی به بازار سرمایه شدند.

رئیس سازمان بورس درباره دلایل ریزش شاخص در ماه گذشته اظهار داشت: در روند بازار متغیرهای مختلفی تاثیرگذار بودند که یکی از آنها تغییر قیمت‌های جهانی بود. محاسبه کنید فقط از ابتدای خردادماه تا به امروز قیمت جهانی کالاهای اساسی به چه اندازه‌ای تغییر کرده‌ است. باید توجه داشته باشیم که بازار سرمایه، بازار انتظارات است.

مجید عشقی، افزود: درست است که در 3 ماه ابتدای سال گزارش‌های بسیار خوبی را از بازار و شرکت‌ها داشتیم اما با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی بازار دقیقا هوشمندانه عمل کرد و اثری که کاهش قیمت‌های جهانی بر روی بازار سرمایه ‌گذاشت اثر کمی نبود. در برخی از کالاها با کاهش محسوس قیمت‌ها مواجه شدیم که بر بازار سرمایه اثر قابل توجهی داشت.

رییس سازمان بورس ادامه داد: در همین مدت قیمت محصولات فولادی، مس و پتروشیمی در بورس کالا کاهش محسوسی را تجربه کرد البته هر چند که قیمت برخی این محصولات هنوز از قیمت‌های سال 1400 بالاتر است اما روند کاهشی داشتند و نمی‌توان اثر کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالا را بر بازار سرمایه انکار کرد.

عشقی با بیان اینکه دولت هرگز چنین انگیزه‌ای را ندارد که جلوی رشد بازار سرمایه را بگیرد و مانع از رشد شاخص شود، اظهار داشت: بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌کند. البته قبول دارم یک سری تصمیمات مانند افزایش نرخ بهره بانکی در بازار سرمایه اثرگذار بود از این رو به رییس بانک مرکزی گفتم که وقتی در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی مبنی بر تعیین نرخ بهره بین بانکی گرفته شده، عبور از این عدد باعث بی‌اعتمادی می‌شود از این رو درخواست کردیم نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهند و پایبند به تصمیمات اقتصادی باشند.   

وی با اشاره به سایر مولفه‌های تاثیر گذار در بازار سرمایه گفت: موارد اثرگذار دیگری مانند تصمیمات درباره خودرو و خودروسازان، قیمت گذاری دستوری در سایر صنایع را هم پیگیری می‌کنیم، هر چند پیگیری فقط نباید از طریق سازمان بورس انجام شود. مسئولیت اصلی در قیمت‌گذاری‌های دستوری شرکت‌ها هستند و مدیران شرکت‌ها باید توجه داشتند که نسبت به مراقبت از اموال مردم مسئولیت دارند و باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا مانند سال‌های گذشته قیمت‌ها در بازار سرمایه و شاخص همراه با افزایش نرخ دلار بالا نرفت، گفت: این دو نسبت به یکدیگر  تناظر یک به یک ندارند و نباید یک متغیر را در نظر گرفت. به طور قطع در میان مدت و بلندمدت بین این دو هماهنگی ایجاد می‌شود اما تناظر یک به یک و همزمانی مطلق بین آنها وجود ندارد.

وی افزود : افزایش نرخ ارز قطعا اثر خود را در صورت‌های مالی می‌گذارد و در روندی که تا پایان سال طی می‌شود اثر خود را نشان می‌دهد.