مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: از آنجایی که عربستان می‌تواند به بازار اروپا دسترسی داشته باشد و روسیه هم با تحریم مواجه است احتمال این وجود دارد که توافق پنهانی بین دو کشور صورت گرفته باشد، یعنی عربستان بیشتر به سمت بازار اروپا و روسیه به سمت بازار آسیا برود.

محسن قمصری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جابجایی بازار صادرات نفت روسیه با عراق و عربستان و احتمال شکاف در اوپک‌پلاس اظهار داشت: بازار شرایط خاص خود را دارد و هر زمان ممکن است بازیگران جابجا شوند، از آنجایی که عربستان می‌تواند به بازار اروپا دسترسی داشته باشد و روسیه هم با تحریم مواجه است احتمال این وجود دارد که توافق پنهانی بین دو کشور صورت گرفته باشد، یعنی عربستان بیشتر به سمت بازار اروپا و روسیه به سمت بازار آسیا برود.

وی افزود: این اتفاقات ابتدا به ساکن نیست و همیشه در بازار شاهد بوده‌ایم، اکنون هم ممکن است توافقی بین روسیه و عربستان وجود داشته باشد. ضمن اینکه این جابجایی می‌تواند محدود باشد قطعا اینگونه نخواهد بود که کلا عربستان به غرب و روسیه به شرق رفته باشد ممکن است تنها تعدادی محموله جابجا شود.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره احتمال تقاضای امریکا از عربستان برای صادرات نفت به اروپا بعد از سفر بایدن به این کشور گفت: در جهان سیاست هر چیزی احتمال دارد و نمی‌توان به صورت صفر و یک نظر داد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

وی درباره جایگزین شدن نفت روسیه با نفت عربستان و عراق در اروپا خاطرنشان کرد: جایگزینی محدود است، نفت‌خام ترش عراق چندان نمی‌تواند جای نفت‌خام کم‌سولفور روسیه را بگیرد، البته نفت عربستان تا حدی این خاصیت را دارد، اما از آنجایی که به نظر می‌آید این جابجایی محدود باشد، روی قیمت‌ها اثر چندانی ندارد و تغییر زیادی روی سطح قیمت‌ها حداقل در شرایط موجود شاهد نخواهیم بود.

قمصری درباره تاثیر تخفیف‌های اعمالی از سوی روسیه بر بازار نفت توضیح داد: تخفیف در بازار اعمال نمی‌شود، آنچه در بازار اتفاق می‌افتد بر اساس قیمت شاخص است، تخفیف‌ها ارقام منتشرنشده بین خریدار و فروشنده است و آنچه در بازار گفته می‌شود حدس و گمان است و آن چیزی نیست که بتواند قیمت را متاثر کند.

وی تاکید کرد: قطعا بازار تحت‌تاثیر قیمت شاخص‌ و عملکرد بورس خواهد بود، بنابراین تخفیف‌ها روی پایه اثر نمی‌گذارد، پایه قیمت‌ها از منابع دیگری تامین می‌شود.