ایمان   ربیعی

 بازار ارز این روزها تحت‌تاثیر بلاتکلیفی مذاکرات هسته‌ای دست از معاملات بزرگ کشیده است و عرضه و تقاضا تاثیر چندانی بر معادلات قیمتی باقی نمی‌گذارد.

هر چند رسانه‌های دولت این روزها مانور سنگینی را برای آرام نشان دادن بازار ارز و آغاز عقب‌نشینی قیمت‌ها در دستور کار دارند اما بررسی وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد نوسان محدود و البته بالارونده‌ای در این بازار وجود دارد که نمی‌توان ان را نادیده گرفت.

 خبرگزاری‌های همسو با دولت و خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا در تیترهای خود بر مساله کاهش قیمت ارز مانور می‌دهند اما در عمل صرافان در پاسخ به سئوالات متعددی که از آنها می‌شود، می‌گویند اتفاق مهم و خاصی در بازار رخ نداده و اتفاقا بازار در فاز احتیاز کامل به سر می‌برد و معاملات بزرگ متوقف است.

تغییر شیوه خرید طلا توسط عروس و دامادها

سال‌های گذشته با فرا رسیدن ماه محرم، بازار سکه و طلا با عقب‌نشینی محسوس قیمت‌ها و رکود مواجه می‌شد اما در سال جاری بررسی شرایط بازار سکه و طلا نشان می‌دهد تغییر چندانی در این بازار رخ نداده است . یکی از فعالان بازار ارز در پاسخ به سوال خبرنگار توسعه ایرانی در خصوص آخرین وضعیت بازار گفت: در سال‌های گذشته برپایی مجالس عروسی در آستانه محرم همواره فشار تقاضا را به بازار طلا افزایش می‌داد اما در سال جاری و سال گذشته به واسطه کاهش شدید قدرت خرید چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی در توضیح این مطلب افزود: ذائقه زوج‌های جوان برای خرید طلا تغییر کرده است چرا که قیمت‌ها بسیار بالاست از این رو شاهد این نکته هستیم که برخی از زوج‌ها تنها به خرید حلقه طلا بسنده می‎کنند.

این فعال بازار افزود: البته همکاران من می‌گویند برخی از زوج‌ها حتی حلقه نقره می‌خرند چرا که حلقه طلا نیز برایشان گران تمام می‌شود.

اسدپور در توضیح این مطلب افزود در سال‌های گذشته خرید یک سرویس طلا و جواهر همواره از طرف خانواده‌ها پیگیری می‌شد اما بالا رفتن شدید قیمت‌ها سبب شده است این نوع خریدها متوقف شود.

وی گفت: به این ترتیب وقتی تقاضا در بازار طلا و سکه به کف رسیده نمی‌توان انتظار داشت که پایان دوره عروسی‌ها سبب شود قیمت‌ها تغییر خاصی را تجربه کنند.

میلاد سروی، دیگر فعال بازار سکه و طلا نیز در رابطه با وضعیت این بازار گفت: بازار سکه نیز با کاهش شدید خرید و فروش روبرو شده و در شرایط فعلی نیز با هجوم مشتریان برای خرید و فروش مواجه نیستیم.

میرزایی یکی دیگر از فعالان بازار سکه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما با تایید گفته‌های همکارش تاکید کرد: بازار طلا و سکه حداقل بیش از سه سال است در رکود کامل به سر می‌برد شاید پیش از این مردم برای چشم روشنی برای عروس و دامادها سکه می‌دادند اما در شرایط فعلی حتی بازار خرید و فروش سکه‌های غیربانکی کمتر از یک گرم که به سکه‌های پارسیان ای و مشهور نیز بسیار کاهش یافته است.

پیش‌بینی فعالان بازار طلا و سکه این نکته استوار بود که در سال جاری تغییرات شدید قیمتی حتی در بازار جهانی طلا نیز رخ نخواهد داد از این رو بازار طلا در ارتباط مستقیم با بازار ارز قرار دارد و تحولات این بازار تاثیر مستقیمی را بر بازار طلا و سکه به جا خواهد گذاشت

از بازار ارز چه خبر؟

صرافان اما درباره وضعیت کنونی بازار ارز می‌گویند هر چند تقاضا برای خرید دینار عراق به واسطه سفر اربعین افزایش یافته است اما تغییر چندانی در بازار ارز به وقوع نپیوسته است.

با این حال حتی آغاز خرید ارز از سوی مسافران اربعین نیز نتوانسته است معادلات این بازار را تغییر بدهد.

از معامله‌گران ارز در این خصوص به توسعه ایرانی گفتند که حجم ارز دیگه ارز در روزهای اخیر افزایش یافته اما شروطی که دولت برای خریداران ارز پیش‌بینی کرده، بازار این کالا را که پیش از این کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شد را کساد کرده است.

امکان ردگیری خریداران ارز و دریافت مالیات از خریداران ارز در کنار انتشار اخباری در خصوص قطع یارانه کسانی که نسبت به خرید ارزهای خارجی اقدام می‌کنند، همگی سبب شده حجم فروش در شبکه رسمی کاهش یابد و کمتر سرمایه‌گذاری نسبت به خرید دلار یورو و سایر ارزها به صورت رسمی اقدام کند.فعالان بازار از این وضعیت تحت عنوان کوچ سرمایه‌گذاران خرد از بازار رسمی به بازار غیررسمی یاد می‌کنند.

یکی از صرافان شناسنامه‌دار که تمایلی به ذکر نامش نداشت در خصوص وضعیت فروش دلار و یورو، روبل و سایر ارزهای بین‌المللی گفت: هرچند تبلیغات گسترده‌ای در خصوص فراهم شدن امکان خرید روبل صورت گرفته اما همچنان ما با مشتری خاصی در این بخش روبه‌رو نیستیم چرا که روبل ارز مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. در مورد سایر ارزها اما مشتری وجود دارد اما ترجیح می‌دهند برای آنکه مورد گیری قرار نگیرند از فعالان غیرمجاز بازار ارز خریداری کنند.

رویه زوج‌های جوان برای خرید طلا تغییر کرده است و برخی از زوج‌ها تنها به خرید حلقه طلا بسنده می‎کنند زیرا قیمت‌ها بسیار بالاست و توان خرید ندارند

وی گفت: همین مسئله سبب شده است برخی سوء استفاده‌ها نیز اتفاق بیفتد به عنوان مثال اخباری در خصوص توزیع دلارهای تقلبی در بازار منتشر شد که صحت و سقم این مطلب را نمی‌توانم تایید کنم.

 وی اضافه کرد: اما تصور می‌کنم که این دست اقدامات به واسطه کوچ خریداران ارز از بازار مجاز به بازار غیر مجاز صورت گرفته است.

این فعال بازار گفت: همواره در آستانه سفر اربعین با افزایش تقاضای از روبرو می‌شویم اما در شرایط فعلی چنین اتفاقی تاثیری بر بازار ندارد چرا که معاملات بزرگ در حقیقت متوقف است.

یکی از فعالان بازار ارز نیز در خصوص وضعیت فعلی خرید و فروش گفت: بازار ارز در شرایط فعلی تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار ندارد نکته مهم این است که به واسطه بلاتکلیفی در مذاکرات برجام اخبار ضد و نقیضی که در این حوزه منتشر می‌شود بسیاری از معامله‌گران دست از فعالیت کشیده‌اند و ترجیح می‌دهند احتیاط لازم را به خرج بدهند.

وی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر توافقی حاصل نشود قیمت ارز، صعودی را تجربه می‌کند از این رو می‌توان صراحتاً تاکید کرد تعداد فروشندگان در بازار بسیار کم است و کمتر کسی ترجیح می‌دهد در این شرایط بلاتکلیفی نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کند.

آنچه مسلم است اینکه بازار ارز در فاز احتیاط قرار دارد و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با مشخص شدن روند مذاکرات امکان فعالیت واقعی بازار فراهم خواهد شد.