تحلیلگر موسسه بین‌المللی کپلر گفت: صنایع بالادستی کشور به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که شرکت‌های ایرانی فقط بخش اندکی از این میزان را می‌توانند تامین کنند.

همایون فلکشاهی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره قراردادهای جدید گازی قطر با شرکت‌های بین‌المللی و تاثیر این حجم از توسعه بر میادین و بازارهای احتمالی ایران اظهار داشت: قطر توسعه میدان مشترک پارس‌جنوبی که در بخش قطری به نام گنبد شمالی شناخته است را 10 سال قبل از ایران شروع کرده است. اولین فازهایی که قطر به بهره‌برداری رساند فازهایی هستند که روی مرز آبی میان دو کشور قرار گرفته‌اند، بنابراین توسعه فازهای جدید در قطر نزدیک به مرز ایران نیستند و در جنوب و شرق این میدان انجام می‌شوند. این به معنای این است که توسعه فازهای جدید گنبد شمالی به بخش ایرانی میدان صدمه نمی‌زند، چون کاهش فشار مخزنی که در پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم ربطی به فازهای نزدیک ایران دارد.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در قطر اهمیت خاصی برای آینده توسعه ال‌ان‌جی در ایران ندارد، افزود: بحران جنگ روسیه و اوکراین تقاضا ال‌ان‌جی جهان را برای بلندمدت افزایش می‌دهد و اگر ایران بتواند وارد بازار ال‌ان‌جی شود، بدون شک شرکت‌های خارجی مانند توتال و انی تمایل به همکاری با ایران نیز خواهند داشت.

تحلیلگر موسسه بین‌المللی کپلر تاکید کرد: مشکل اساسی ایران؛ مشکل سیاسی است. تا زمانی‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشوند، ایران فرصت وارد شدن به بازار ال‌ان‌جی را نخواهد داشت. این به علت این است که حدود ۹۳ درصد تکنولوژی مایع کردن گاز طبیعی در دست شرکت‌های آمریکایی و 7 درصد باقیمانده در دست شرکت Linde آلمان است. بنابراین ایران برای توسعه پروژه ال‌ان‌جی به برداشتن تحریم‌ها نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال باید فرصت‌سوزی بالاخره به اتمام برسد. بازار ال‌ان‌جی در 10 سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت، اما در عین حال کشورهای مصرف‌کننده گاز طبیعی و واردکنندگان ال‌ان‌جی از جمله اروپا و آسیای غربی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و رشد بازار ال‌ان‌جی تا ابد پایدار نخواهد ماند.

فلکشاهی یادآور شد: اما مشکل اساسی دیگر گاز در ایران، رشد تقاضای داخلی است که خیلی کلان است، اگر سیاست‌های اقتصادی لازم تصویب و عملی نشوند به سمت فاجعه انرژی خواهیم رفت و امکان اینکه ایران به واردکننده گاز تبدیل شود از اینکه به عنوان صادرکننده وارد بازار ال‌ان‌جی شود، بیشتر خواهد بود. وی با اشاره به لزوم و یا عدم لزوم حضور شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین گازی گفت: برای توسعه اولیه یعنی اکتشاف و تولید نیاز ویژه‌ای به شرکت‌های خارجی نیست. شرکت‌های ایرانی در دهه‌های اخیر توانسته‌اند توانایی فنی و کیفیت خدمات خود را افزایش بدهند، اما بعضی اقدامات ویژه نیاز به دسترسی به تکنولوژی روز دارد، از جمله نگهداشتن تولید در میدان پارس جنوبی و مایع کردن گاز طبیعی. همچنین ایران از لحاظ سرمایه و نگهداشت تولید و توسعه میادین جدید به سرمایه‌گذاری عظیم نیاز دارد و این حجم ضروری سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های خارجی می‌تواند تامین شود.