عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه مکانیسم حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه هنوز مشخص نیست، گفت:‌ همین الان بین ما و تجار روسیه دلاری رد و بدل نمی‌شود چراکه نه آنها می‌توانند دلار به ایران حواله کنند و نه ما می‌توانیم از ایران به روسیه این کار را انجام دهیم.

جلیل جلالی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اظهارات رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه مبنی بر حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه اظهار کرد: این مطلب اتفاق خوبی است اما اینکه مکانیسم حذف دلار چگونه خواهد بود مشخص نیست و نمی‌توانیم بگوییم که عملیاتی می‌شود. خوب است که ابتدا مکانیسم را مشخص می‌کردند، همین الان بین ما و تجار روسیه دلاری رد و بدل نمی‌شود چراکه نه آنها می‌توانند دلار به ایران حواله کنند و نه ما می‌توانیم از ایران به روسیه این کار را انجام دهیم و از طریق یورو و روبل انجام می‌شود.وی افزود: حذف کامل دلار در مبادلات تجاری امکان‌پذیر نیست. پایه پولی تجارت در کشورهای مختلف دنیا بر اساس دلار و یورو است. در مبادلات تجاری بین دو کشور ممکن است به این نتیجه برسند که تسویه‌های مالی با پول ملی باشد، اما سوال این است که نوسانات ارزش پول را چگونه قرار است ببینیم و لحاظ کنیم؟

جلالی‌فر گفت: من به عنوان یک تاجر ایرانی با روسیه براساس روبل کار می‌کنم. مکانیسم برخورد بانک مرکزی که می‌خواهد روبل را به ارزان‌ترین قیمت حتی کمتر از ارز نیمایی بخرد، باعث می‌شود که نتوانم تجارت کنم. بنابراین مذاکرات ما با طرف‌های تجاری بر قاعده و مبنای دلار بوده ولی تسویه پولی می‌تواند با روبل، یورو یا تهاتر نباشد چراکه دلار از روسیه و بالعکس حواله نمی‌شود. بنابراین نرخ‌گذاری بر اساس دلار و تسویه به شیوه‌های دیگر است.عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: اگر یک تاجر تعهد ارزی داشته باشد بانک مرکزی روبل را از او ارزان می‌خرد و اگر تعهد ارزی نداشته باشد، می‌گوید روبل نمی‌خواهم و به درد ما نمی‌خورد. از آنجا که روبل را نمی‌توانیم جای دیگری بفروشیم مجبور به فروش به بانک مرکزی هستیم و روبلی را که 410 تومان است به قیمت 305 تومان یعنی 25 درصد کمتر از قیمت بازار می‌خرد. به جای اینکه بگویند دلار را حذف می‌کنیم این مشکلات که باعث کاهش تجارت می‌شود را برطرف کنند.

وی افزود: مکانیزم مالی این کار که باید مطابق مقررات بانک مرکزی ایران و روسیه باشد را مشخص کنند. ما  مشکل FATF و تحریم‌ها را داریم و اصلا دلاری بین دو کشور جابجا نمی‌شود و بعد از تحریم‌ها کسی نتوانسته چنین حواله‌ای صادر کند. اگر می‌توانند این کار را انجام دهند یا مکانیزم آن را بگویند که ما هم انجام دهیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: مبادلات پولی ایران و روسیه مشکل ندارد و حجم مبادلات تجاری هم افزایش یافته بوده و رو به رشد است. اگر قوانین بانک مرکزی صادرات‌محور باشد، صادرات هم افزایش می‌یابد. ما می‌توانیم با صادرات خود منابعی در مسکو ایجاد کنیم تا برای واردات روغن و غلات از این کشور مشکلی نباشد. اگر تا 10 میلیارد دلار هم تجارت با این کشور داشته باشیم در مبادلات پولی مشکلی ایجاد نمی‌شود.