وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه : در دو دهه اخیر پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی را در میان همسایگان داشتیم، گفت: در ارتباط با کشورهای پیرامونی با مشکل نبود سهولت روادید روبه‌رو هستیم که برای حل این مسأله باید تلاش و توجه جدی داشت.

به گزارش ایلنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: تمایل بیشتر به صادرات غیرنفتی موجب افزایش شاخص‌های مقاومت اقتصادی از جمله شاخص پیچیدگی می‌شود. بانک جهانی اعلام کرده تولید ناخالص داخلی ۱۵ همسایه ایران بالغ بر ۵ هزار و ۶۰ میلیارد دلار بوده که ۵ کشور همسایه ما در میان ۳۰ اقتصاد برتر جهان به لحاظ بزرگی بوده‌اند.

وی ادامه داد: ایران پایینترین نرخ رشد اقتصادی در میان همسایگان را تجربه کرده است. اگر از مزیت های محض بازرگانی، تجاری و ترانزیتی استفاده داشتیم، می‌توانستیم در محاصره کشورهای با نرخ رشد بالا سهم بالاتری را تجربه کنیم.

خاندوزی همچنین اضافه کرد: روابط تجاری ایران با روسیه در مقایسه با مجموع تجارت خارجی بسیار اندک بوده است. میزان تجارت ایران با همسایگان به علت پیامدهای ویروس کرونا افت نسبی داشت اما کل تجارت امسال ایران با ۱۵ همسایه در حدود  ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی افزود: فقدان یک مرکز راهنمایی، اطلاع‌رسانی، حمایت حقوقی و تجاری برای تجار ایرانی، علیرغم روابط دیرینه ایران و روسیه حس می‌شود. از منظر گسترش نفوذ در بازار کشورهای همسایه باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: در عصر کنونی تجارت مبتنی بر تعاملات بانکی و ارزی است. برای تجارت پایدار حتی با همسایگان باید نظامات تعاملات بانکی و ارزی مقاوم در برابر تحریم‌ها داشته باشیم. جهت‌گیری مشترک میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این حوزه مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در عصر جنگ افزارهای مالی زندگی می‌کنیم. حداقل ۵ مرکز تجاری در قطب‌های همسایگی ایران باید تأسیس کنیم و تا اطلاع ثانوی تمرکزمان را بر همین مراکز قرار دهیم.

خاندوزی در پایان گفت: در ارتباط با کشورهای پیرامونی با مشکل نبود سهولت روادید روبه‌رو هستیم که برای حل این مسأله باید تلاش و توجه جدی داشت.