مریم شکرانی

 انتصاب رئیس سابق صدا و سیما در سمت مدیر بزرگترین شرکت بازار سرمایه ایران واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است به وری که بسیاری ازکارشناسان این حکم را مصداق برتری تعهد به جای تخصص دانستند. عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما در حکمی عجیب به عنوان مدیرمدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس منصوب شد!

حتی اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز خشم تندروترین اصولگرایان از این حکم را کاهش نداد. رئیس کل سازمان خصوصی سازی انتصاب علی عسگری به سمت مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را رد کرده و گفت که این شرکت هنوز صورت‌جلسه‌ای برای بررسی به سازمان خصوصی‌سازی ارسال نکرده است.

حسین قربانزاده به فارس گفت: مطابق قانون، صورت‌جلسات مجامع شرکت‌هایی که سهام عدالت دارند، یا در فهرست واگذاری هستند یا واگذار شدند و دوره نظارت و اقساط آنها تمام نشده، از جمله تغییر در اعضای هیات مدیره حتما باید به تایید سازمان خصوصی سازی برسد.

با این حال حکم صادره سبب شد نام او در توییتر فارسی ترند شود. ماجرا از این قرار است که رسانه‌های ایران شب گذشته حکمی را منتشر کردند که بر اساس آن علی عسگری رئیس سابق رسانه ملی، از سوی رحمتی رئیس‌هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد. عسگری جایگزین جعفر ربیعی شده است که از اسفند ٩۶ در این سمت قرار داشت.

این موضوع در حالی رخ داد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران است که در حال حاضر ارزش بازار آن ۲۹۳ هزار میلیارد تومان است.

جالب است که بدانید هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان هم شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است.هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس همچنین ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیر مجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند.

فروش داخلی و صادراتی این هلدینگ در سال ٢٠٢٠، حدود ٨.٤ میلیارد دلار بوده و ٣٨ امین شرکت شیمیایی دنیاست.٤٠ درصد پتروشیمی کشور در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است و صادرات امسال آن نیز تاکنون به ٥ میلیارد دلار می‌رسد و حالا انتصاب عجیب رئیس سابق صدا و سیما در سمت مدیرعامل این هلدینگ بزرگ اقتصادی انتقادهای زیادی در ایران به دنبال داشته است. بسیاری از منتقدان نوشته اند که آیا فردی بدون برخورداری از کوچکترین سابقه در بخش پتروشیمی می‌تواند بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند؟

علی‌عسگری کیست؟

اما علی‌عسگری متولد ۱۳۳۷ است و مهندسی برق، مهندسی صنایع و مدیریت، رشته‌های تحصیلی علی او بوده اند.

مشاور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، بنیانگذاری شرکت فروشگاه‌های رفاه، مدیر بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب‌شناسی، ریاست سازمان صدا و سیما، عضویت در قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی، عضویت شورای سیاست‌گذاری سازمان اوقاف و امور خیریه و مشاور رئیس قوه قضائیه از جمله سابقه شغلی علی عسگری است.

رئیس سابق صدا و سیما هم شاکی شد!

حالا اما بسیاری در شبکه‌های اجتماعی صدور این حکم برای علی عسگری را عجیب و بحث برانگیز ارزیابی کردند. در میان منتقدان این اتفاق بسیاری از سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه قرار دارند. در همین زمینه علی سعدوندی، کارشناس بازارهای مالی در توییتر خود نوشت: «در راستای فاجعه حکمرانی، انتصاب‎ علی عسگری به ریاست بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور، مجددا توصیه می شود پیشینه تحصیلی و تجربی و اداری کلیه مدیران دولتی در یک وبسایت قرار گرفته و به ویژه‎ معدل دیپلم  این عزیزان همیشه در صحنه به طور ویژه با فونت بزرگتر به رنگ قرمز لاکی مشخص شود».

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان هم شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام هم نوشت: «‌واقعا فقط خود خدا این مملکت رو نگه داشته هرچی تلاش می کنند به صورت کامل نابودش کنند موفق نمی شود! آخر شما بگویید از صدا و سیما به مدیر عاملی پتروشیمی با چه منطقی؟با چه استدلالی؟»

علی شریعتی، فعال اقتصادی نوشت: «‌پتروشیمی دیگر تخصص نمی‌خواهد فقط تعهد میخواد!»

سیامک قاسمی، دیگر کارشناس بازارهای مالی هم در توییتی نوشته است: «‌علی عسگری رئیس سابق سازمان صداوسیما، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، بزرگترین شرکت صنعت پتروشیمیایران شد. اینکه تعارف را کنار گذاشتند و رسما دیگه هرکی هرکی شده خودش یه قدم به جلوئه به نظرم!»

انتصاب خبرنگاران به عضویت هیات مدیره هلدینگ‌های اقتصادی

جالب است که بدانید واکنش‌ها به این انتصاب به کارشناسان بازارهای ملی و کارشناسان بازار سرمایه محدود نشد و حتی علی اکبر رائفی‌پور نیز به این انتصاب واکنش نشان داد، او در این زمینه نوشته است: «بنده به هیچ جناحی تو این مملکت نه وابستگی دارم و نه بهشون بدهکارم. هیچ آدم عاقلی هم دنبال دشمن درست کردن برای خودش نیست. اما واقعا نمی تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن. ربط علی عسگری به پتروشیمی چیه؟ میدونید تو این شرایط و اوضاع با یک اشتباه چه بر سر بورس میاد؟»

در این میان انتقاد تند یکی دیگر از مدیران سابق صدا و سیما به این انتصاب هم بسیار خبرساز شد. محمد سرفراز، رئیس اسبق صداوسیما به انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سابق صداوسیما به سمت مدیرعاملی پتروشیمی خلیج فارس واکنش نشان داد و به کنایه نوشت: جناب علی عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم ساز،از فروپاشی نجات داده و مخاطب آنرا به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یک‌جا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد!

در این میان اعتراض حمید رسایی نیز بسیار به چشم آمد . وی که از تندروهای قدیم اصولگرا به شمار می‌آید در رابطه با این اتفاق نوشته:«همان کسانی که با لابی پنهان خود، علی‌عسگری را به ریاست صدا و سیما رساندند و تمام تلاش‌شان را کردند تا اشتباه‌ترین رئیس سازمان  صداوسیما باز هم ابقا شود، همانها او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رساندند. و چه می‌کشد سیدعلی...»

این انتقادها در شرایطی انجام می‌شود که پیش از این هم در دولت حسن روحانی انتصابات برخی هلدینگ‌های اقتصادی بسیار عجیب و غریب بود تا جایی که حتی برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به سمت اعضای هیات مدیره مهمترین هلدینگ‌های اقتصادی به ویژه مجموعه‌های زیر نظر  شستا   رسیدند.