وزیر صمت گفت:‌ حدود ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها فعال نیستند دلایل عدم  فعالیت ممکن است اقتصادی نبودن، مشکل تامین ماشین‌آلات، اهلیت نداشتن سرمایه گذار و غیره باشد. ما به دنبال تعریف بسته‌های هستیم که به اندازه کافی مزیت داشته باشد و در آینده متوقف نشود.

به گزارش ایلنا، سید رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم‌اندیشی با نهادهای سرمایه گذار و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از ماه جاری معادن با سود آوری خوب، با این شرط که بخشی از سهام معدن به مردم واگذار شود، به مزایده گذاشته می‌شود. تاکنون یک معدن در زابل به مزایده گذاشته شده و در دی و بهمن ماه هم هر کدام سه معدن دیگر مزایده گذاشته خواهد شد. در حوزه سرمایه گذاری معادن، دارایی قابل ارزش‌گذاری در دسترس است و مردم هم تجربه خوبی دارند و پیش بینی می‌شود استقبال خوبی از آن صورت گیرد.

فاطمی امین با اشاره به ضمانت اجرایی سرمایه‌گذاری‌ها بیان کرد: به دو دلیل باید به حوزه سرمایه‌گذاری توجه شود اول این که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور فرصت شغلی مناسب ندارند. دلیل دوم نقدینگی سرگردان در کشور است که معمولاً وارد بازارهای سوداگری می‌شود، اما این حق مردم است که فرصت سرمایه گذاری برای دارایی‌های خود داشته باشند.

وزیر صمت تصریح کرد: در این حوزه به شش نکته رسیدیم که اگر در سرمایه‌گذاری به آنها توجه شود، ضمانت محقق می‌شود. یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما دچار مشکل می‌شوند این است بدون توجه به اولویت‌های صنایع، نبود آمایش سرزمین، مشخص نبودن مسیر تامین مالی، نبود هماهنگی بین نهادهای حاکمیتی و غیره سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: موارد یاد شده به دقت بررسی شده تا دوباره دچار این مشکلات در سرمایه‌گذاری‌ها نشویم. بنابراین در زمینه این فرصت‌های سرمایه گذاری، از جمله ۴۰۰ پروژه اشاره شده که در حال کار کردن روی آنها هستیم اطمینان می‌دهم. قبل از اجرای این ۴۰۰ پروژه آنها را در اختیار تحلیل گران سرمایه گذاری قرار می دهیم تا مطمئن شویم اقتصادی هستند. البته اکثر این پروژه‌ها از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال خواهد شد که بر دقیق و درست اجرا شدن آن تاکید می‌کنیم.

فاطمی امین بیان کرد:  یک بسته سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک تعریف می‌شود که این بسته باید اقتصادی بوده و مجوزهای آن از پیش آماده شده باشد برای مثال سه بسته سرمایه گذاری که در دی ماه آماده خواهد شد، شامل یک معدن نیست بلکه پنج یا شش معدن واگذار خواهد شد.

برنامه‌های خودرویی به‌زودی اعلام می‌شود

وزیر در پاسخ به سوالی پیرامون قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اوایل هفته آینده برنامه وزارت صمت با ۹ محور در حوزه خودرو منتشر خواهد شد که در آن راهبردها و سیاست های صنعت خودرو مشخص می‌شود. قیمت‌گذاری هم روش‌های مختلفی دارد برخی از محصولات مشمول قیمت‌گذاری نیستند.