مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز با بیان اینکه برای جلوگیری از افت فشار پارس‌جنوبی به کمپرسور نیاز داریم، گفت: اگر قرار بود گازرسانی نکنیم باید 5 میلیون بشکه نفت را در داخل کشور مصرف می‌کردیم.

حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه چرا ممکن است ما به واردکننده گاز تبدیل شویم، اظهار داشت: حداقل نیاز برای اینکه مخازن پارس‌جنوبی افت پیدا نکند و به میزان رقم قبلی تولید برسد، کمپرسور است و در غیرمیادین مشترک نیز نیاز به اکتشاف و سرمایه‌گذاری داریم، اگر سرمایه‌گذاری نکنیم افت فشار داریم و واقعا ممکن است احتیاج به واردات داشته باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر صرفه‌جویی در کشور ما فقط شعار است ما قانون صرفه‌جویی داریم ولی بستر آن باید فراهم و اجرا شود، صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی باید بر اساس استاندارد و تکنولوژی بین‌المللی اجرایی شود.

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز با بیان اینکه همه مشکلات گاز مربوط به افت فشار نیست، به لحاظ نوع مصرف هم مشکل داریم، گفت: ما اکنون به جای ذخیره انرژی آن را هدر می‌دهیم، یعنی گاز را هم مردم و هم نیروگاه‌ها بد می‌سوزانند، زیرا همواره گفته شده گاز زیاد داریم.

تحریم‌ها هم در مشکلات گازی مقصرند؟

وی با اشاره به تاثیر تحریم بر بروز مشکلات کمبود گاز تصریح کرد: در بخشی که نیاز به کمپرسور و صرفه‌جویی مطابق استاندارد دنیا داریم، تحریم تاثیر داشته، هر قدر با دنیا تعامل بیشتری داشته و تکنولوژی جدیدتر در ارتباط با صرفه‌جویی و اکتشاف داشته باشیم، مشکلات کمتر می‌شود ولی اینکه گفته شود با لغو تحریم تمام مشکلات حل می‌شود، صحیح نیست. باید همه عوامل را یکجا در نظر بگیریم عدم مدیریت، و صرفه‌جویی باضافه تحریم تاثیر دارد، بعبارت دیگر همانگونه که نمی‌توانیم فقط تحریم‌ها را موثر بدانیم، به همان میزان هم نباید کاملا بی‌تاثیر انگاشته شوند.

عراقی یادآور شد: باید بدانیم هم مدیریت بد هم تحریم‌ها ایجاد مشکل می‌کنند، بنابراین باید بدانیم در این رابطه چند درصد تحریم و چند درصد مدیریت و فرهنگ موثر است.

اگر گاز وارد می‌کردیم به‌راحتی مصرف نمی‌کردیم

وی با بیان اینکه می‌توانیم 20، 30 درصد گاز را بهینه مصرف کنیم، گفت: اما اگر گاز را از ابتدا وارد می‌کردیم قطعا به‌راحتی مصرف نمی‌کردیم، پس باید کمک کنیم مصرف بهینه انرژی در تمام ابعاد خانگی و صنایع؛ قانون را رعایت کنیم، از سوی دیگر تکنولوژی مورد نیاز را وارد کنیم، اکتشاف جدید داشته باشیم و هم اینکه نگذاریم پارس جنوبی بیش از این افت تولید داشته باشد.