عضوهیات‌ علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی درباره دلایل کاهش مصرف لبنیات در کشور، گفت: میزان افزایش قیمت لبنیات بیشتر از میزان افزایش دستمزد و درآمد خانواده‌هاست. مصرف‌کنندگان برای مدیریت درآمد و منابع مالی‌شان مصرف لبنیات را یا حذف می‌کنند و یا مقدار مصرف آن را کاهش می‌دهند.وحید مفید در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید، ادامه داد: هزینه تولید شیر خام افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت تاثیرش را در مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی گذاشته است چراکه 70 درصد قیمت تمام شده فرآورده‌های شیری به قیمت شیر خام برمی‌گردد. پس وقتی قیمت شیر خام افزایش پیدا کند بدون تردید شاهد بالا رفتن نرخ شیر و دیگر محصولات لبنی در کارخانه‌های تولیدی خواهیم بود.