ایمان ربیعی

دیروز روز مهمی برای اقتصاد و سیاست ایران بود، با مشخص شدن نتیجه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، حالا اقتصاد ایران نیز خود را مهیا می‌کند تا با وضعیت تازه روبرو شود.

بازارهای پولی و مالی ایران، اولین بازارهایی بودند که به انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان دادند. رشد شاخص بورس و ریزش قیمت طلا و سکه و دلار در بازار از سوی بسیاری از تحلیلگران، لبخند بازارهای پولی و مالی به انخابات سیزدهم ارزیابی شد.

 قیمت دلار مدتی طولانی است در محدود 23 هزار تومان قرار دارد. هر چند بهای دلار در بازار آزاد به محدوده 24 هزار تومان نیز در روزهای اخیر رسیده بود اما در اولین روز هفته در بازار آزاد نیز به کانال 23 هزار تومان وارد شد. در صرافی‌های بانکی نیز دلار به رغم تجربه نوسان کاهشی نتوانست کف سخت مقاومتی خود را بشکند. این چنین بود که دلار در کانال 23 هزار تومان باقی ماند و تا نیمه این کانال عقب‌نشینی کرد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به افزایش احتمال دستیابی به توافق در وین، روند کاهشی قیمت دلار تشدید می‌شود اما در این میان کم نیست شمار کارشناسانی که به استناد داده‌های اقتصادی و حجم نقدینگی تاکید می‌کنند که قیمت دلار نمی‌تواند کمتر از بیست هزار تومان باشد .

 به این ترتیب اقتصاد ایران به تدریج خود را آماده رویارویی با شرایط تازه‌ خواهد کرد .

بسیاری از فعالان بازار معتقدند با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازار روندی کاهشی را تجربه خواهد کرد و به تدریج با استقرار دولت جدید عوامل اقتصادی دخیل در تعیین قیمت دلار خود را نشان خواهند داد. خبرهای رسیده نشان می‌دهد بسیاری از خریداران دلار و سایر ارزهای بین‌المللی در فردوسی دیروز دست از خرید کشیدند و ترجیح دادند خرید خود را به زمان دیگری موکول کنند چرا که انتظار شکل گرفته در بازار ، انتظاری دال بر کاهش قیمت‌ها بود.

سقوط آزاد قیمت سکه

 بر اساس این گزارش بهای سکه نیز در بازار با ریزشی قابل توجه مواجه شد. عوامل موثر بر ریزش قیمت سکه در بازار اما تنها محدود به انتخابات نمی‌شدند. ریزش ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی نیزعامل مهم دیگری بود که به ریزش بهای سکه دامن زد. قیمت سکه در بازار دیروز کاهشی نزدیک به 500 هزار تومان را تجربه کرد. ریزش شدید بهای سکه منجر به قرارگیری قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی در محدوده 10 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت. ریزش بهای سکه در بازار آزاد البته زمینه را برای کاهش شمار مشتریان فراهم کرد. این چنین بود که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که ریزش قیمت سکه و طلا در روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت .

ریزش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش اعتبار دلار در میان سایر ارزها بود. قیمت طلا در بازارهای جهانی در یک ماه اخیر نزدیک به ۹۷ دلار و ۳۳ سنت کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر به قیمت هزار و ۷۷۳ دلار رسید.

بورس سبزپوش شد

هر چند دیروز صف‌های فروش در بازار سرمایه کوتاه شد و از پس مدت‌های طولانی عقب‌نشینی و ریزش ، شاخص رشدی بیش از 14 هزار واحد را تجربه کرد اما هنوز سهامداران در انتظار روشن شدن وضعت در بازار سرمایه هستند .

بورس ایران از مرداد ماه سال گذشته تا کنون روزهای سختی را چشت سر گذاشته است. ریزش یک میلیون واحدی شاخص در این محدوده 10 ماهه سبب شده است بازگشت بازار سرمایه به امری بسیار مهم برای اقتصاد تبدیل شود.

شاخص کل در بازار بورس دیروز شنبه، ۲۹ خردادماه، حدود ۱۴ هزار و ۳۱۰ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد رسید.

برپایه معاملات دیروز بیش از هشت میلیارد و ۱۸۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۰۶  واحد افزایش به ۳۷۰ هزار و ۷۹۵ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۱۳۲ واحد رشد به ۲۳۸ هزار و ۲۷۹ واحد رسید.

شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۶۹۶ واحد و شاخص بازار دوم ۲۸ هزار و ۱۷۲ واحد افزایش داشتند.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بازار روندی کاهشی را تجربه خواهد کرد و به تدریج با استقرار دولت جدید عوامل اقتصادی دخیل در تعیین قیمت خود را نشان خواهند داد

بازار مسکن پس از انتخابات

بازار مسکن در ماه‌های اخیر در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد. واکنش بازار مسکن به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هر چند قابل رصد نیست اما فعالان صنفی معتقدند با توجه به الویت‌های اعلامی از سوی آیت‌الله رییسی، دولت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار خواهد داد.  رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است : با توجه به اینکه رییس‌جمهور جدید رشد تولید و رونق بازار مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است گفت: افزایش عرضه منجر به ثبات قیمت مسکن می‌شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری آثار برنامه‌های منتخب مردم به شکل ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن بروز پیدا کند. مصطفی‌قلی خسروی درباره پیش‌بینی واکنش بازار مسکن به انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری به ایسنا گفت: آیت‌الله رئیسی، مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و اعلام کرده که از روز اول مساله مسکن را پیگیری می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که منتخب مردم، درک صحیحی از تاثیر بخش مسکن بر معیشت مردم و همچنین رونق اقتصادی دارد. به هر حال مسکن یک حوزه کلیدی و صنعت مادر است که دست کم ۱۸۴ شغل کلیدی را در بر می‌گیرد. یعنی اگر مسکن به رونق برسد اقتصاد کشور راه می‌افتد.

بازار خودرو درجا زد

اقتصادنیوز نیز نوشت: با اتمام انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رییس جمهور آینده، بازار خودرو که با افزایش قیمت به استقبال انتخابات رفته بود امروز دربازار درجا زد و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد.  ظاهرا بازار خودرو منتظر اتفاقات آینده است و همین امر موجب شد تا امروز خودروهای پرطرفدار داخلی به لاک خود فرو روند و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شوند.

فعالان بازار خودرو هرچند پیشبینی می‌کردند که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، اما ظاهرا این پیش‌بینی درست از آب در نیامد و باید منتظر روزهای آینده و اتفاقات پشت سر انتخابات بود.

تجربه جابجایی دولت‌های گذشته نشان داده است که دوره زمانی خداحافظی دولت و استقرار دولت جدید همواره دوره کاهش نوسانات اقتصادی همراه با ریزش قیمت‌ها در بازارهای مهمی چون ارز و سکه است.  

حالا نیز به نظر می‌رسد اقتصاد ایران وارد فاز تازه‌ای خواهد شد و کاهش قیمت دلار، رشد شاخص بورس و تعادل در بازار مسکن و خودرو نشانه‌های اولیه‌ای هستند که هنوز قابل استناد نخواهند بود و این سیاست‎های اقتصادی و ترکیب کابینه بعدی است که آثار واقعی نتیجه انتخابات را روشن خواهد کرد.