ایمان ربیعی

 شمارش معکوس برای کاهش قیمت دلار و سکه در بازار آغاز شده است حالا بسیاری از معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار به زودی از کانال۲۴ هزار تومان نیز عقب‌تر رفته و به سد مقاومتی ۲۲ هزار تومان نزدیک می‌شود.

قیمت دلار در روزهای اوج گرانی در تهران حتی به ۳۲ هزار تومان نیز رسید، اما اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مکلف کردن صادرکنندگان به بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی از یک سو و همچنین رکود فراگیر بازار به دلیل رشد بی‌محابای قیمت‌ها از سوی دیگر زمینه را برای بازگشت قیمتها مهیا کرد. در عین حال سفر همتی به عراق برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در عراق را می‌توان نقطه عطفی در روند قیمتی بازار ارز دانست؛ البته عراق تنها کشوری نیست که منابع ارزی ایران را بلوکه کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده به نقل از سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق ایران و عراق ایران در ترکیه، عمان، کره‎جنوبی و البته چین منابع بلوکه شده دارد و اقداماتی با هدف آزادسازی این منابع از سوی کشورمان در دستور کار قرار گرفته است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت با سرعت گرفتن روند آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ایران، روند تدریجی کاهش قیمت دلار ادامه یابد.

بررسی قیمت سکه نشان می‌دهد این کالای سرمایه‌ای همچنان با حباب قیمتی روبروست. حباب قیمت سکه در محدوده 351هزارتومان برآورد می‌شود، اما ربع سکه همچنان یک میلیون و 300هزار تومان حباب دارد

 آنچه معامله‌گران را به این نتیجه رسانده است که در هفته پیش رو نیز کاهش قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر در بازار ایران ادامه خواهد یافت، البته نزدیک‌تر شدن به موعد تغییر قدرت در آمریکا نیز هست. به نظر می‌رسد با استقرار بایدن در کاخ سفید وضعیت بازار ارز ایران تغییری جدی را تجربه کند هرچند باید توجه داشت که واکنش بازار ارز به اتفاقات رخ داده در آمریکا در موعد برگزاری انتخابات آمریکا به نوعی پیشخور شدن تأثیر خبر استقرار بایدن و خروج ترامپ از کاخ سفید تلقی می‌شود.

حد مقاومت دلار کجاست؟

در اولین روزهای  انتشار خبر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و قطعی شدن خروج ترامپ از کاخ سفید قیمت دلار تا محدوده ۲۲ هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد، اما به تدریج روند بازگشت قیمت آغاز شد و در دومین مرحله قیمت دلار تا کانال ۲۸ هزار تومان پیشروی کرد؛ اما همان‌طور که اشاره شد تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی نظیر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها و افزایش میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و همچنین بهبود چشم‌انداز آینده اقتصاد ایران قیمت ارز در بازار روند کاهشی خود را از سر گرفت.  معامله‌گران اما معتقدند ریزش قیمت‌ها تا محدوده کانال 22 هزار تومان در شرایط فعلی امکان‌پذیر است و ریزش بیش از پیش قیمت‌ها نیاز به شرایط سیاسی جدیدی دارد. سیدحمید حسینی معتقد است این شوک می‌تواند شوکی نظیر اعلام آمادگی رسمی آمریکا برای بازگشت به برجام باشد به هر روی کاهش قیمت ارز زمینه را برای ریزش قیمت‌ها در سایر بازارها و تخلیه حباب‌های قیمتی فراهم کرده است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ظرف ۱۰ روز آینده دلار با کاهش آهسته و بطئی به کانال ۲۲۰۰۰ تومان ورود کند.

کارشناسان بین‌المللی معتقدند به زودی با استقرار بایدن در کاخ سفید بازگشت ایران به بازار جهانی نفت اتفاق خواهد افتاد که تاثیر مستقیم این اتفاق بر بازار ارز نیز قابل‌پیگیری خواهد بود

آینده سکه چه خواهد شد؟

قیمت سکه در بازار تهران کاهش قابل‌توجهی را طی یک ماه اخیر تجربه کرده است. در روزهای اوج قیمت دلار در بازار، بهای سکه نیز تا مرز ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیشروی کرد، اما با عقبگرد قیمت‌ها در بازار ارز، بهای سکه نیز در هفته‌ای که گذشت کاهش قابل‌توجهی را شاهد بود به‌طوری‌که در روزهای اخیر از کانال ۱۱ میلیون تومان نیز پایین آمده و وارد کانال سخت 10 میلیون تومانی شده است.   این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست چراکه بررسی قیمت سکه نشان می‌دهد این کالای سرمایه‌ای همچنان با حباب قیمتی روبروست. حباب قیمت سکه در محدوده 351 هزارتومان برآورد می‌شود اما ربع سکه همچنان یک میلیون و 300 هزار تومان حباب دارد. هرچند حباب قیمت‌ها در بازار کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است. با این حال بررسی‌ها حکایت از آن دارد که ریزش قابل‌توجه قیمت شمار فروشندگان سکه در بازار را افزایش داده است. روند کاهشی حاکم بر بازار سبب شده است کمتر کسی ریسک خرید سکه را به جان بخرد بسیاری از معامله‌گران تعطیل بودن بازار طلا و سکه به دلیل محدودیت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را نیز در این روند موثر می‌دانند و معتقدند نبود فعالیت صنفی سبب شده است کسانی که متقاضی واقعی فروش سکه هستند حتی به قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های اعلامی اتحادیه نیز حاضر به فروش سکه و طلای خود باشند. فعالان صنفی روند حاکم بر بازار را طی هفته پیش رو کاهشی می‌دانند و معتقدند طلا از پس از مدت‌های طولانی از کانال یک میلیون تومان برای هر گرم فاصله خواهد گرفت و سکه نیز می‌تواند با ادامه کاهش نرخ ارز در بازار به بهای کمتر از ۱۰ میلیون تومان معامله شود. به نظر می‌رسد آذر ماه استثنایی در بازار ارز و سکه کشور باشد چراکه از یک سو محدودیت‌های اعلامی برای مهار بیماری کرونا تقاضا را به حداقل کاهش داده و از سوی دیگر چشم‌انداز بازار به دلیل کاهش ریسک سیاسی ایران و همچنین بهبود چشم‌انداز اقتصادی در اثر بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی و آزاد شدن منابع بلوکه شده روند کاهش قیمت‌ها را سرعت خواهد داد. در کنار این‌ها باید توجه داشت کارشناسان بین‌المللی معتقدند به زودی با استقرار بایدن در کاخ سفید بازگشت ایران به بازار جهانی نفت اتفاق خواهد افتاد. تاثیر مستقیم این اتفاق بر بازار ارز نیز قابل پیگیری خواهد بود.