رئیس قوه قضائیه یکی از ضرورت‌های عبور از شرایط خاص اقتصادی را برخورد با تخلف از ناحیه برخی واردکنندگان و صادرکنندگان دانسته و گفت: وارد کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمی‌کند، هم برخورد با آن‌ها هم افشای نام آن‌ها یک ضرورت است که مسئولین بانک مرکزی باید آن را دنبال کنند.

ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در این ارتباط افزود: مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند، اما من معتقدم واردکننده ‌ای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.

وی با اشاره به نوسانات بازار و عدم مدیریت قیمت‌ها، اظهار کرد: برخی راه حل این مسئله را در مذاکره با امریکا و اروپا می ‌دیدند، که البته برای همگان روشن شد که راه نادرستی است و باید به دستان پرتوان مردان و زنان این کشور دل بست. هیچ مشکلی نداریم الا اینکه راهکار آن در درون کشور وجود دارد و این همان اصلی است که رهبر معظم انقلاب در همه این سال‌ها بر آن تاکید داشتند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نباید منابع کشور در اختیار افراد بی صلاحیتی قرار بگیرد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، لازمه برون‌رفت از این شرایط و ایجاد ثبات اقتصادی در بازار را فعالیت جهادی دانسته و ادامه داد: این شرایط تلاش جدی و سریع را می‌‌طلبد. وجود طرح‎‌هایی برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی یک ضرورت است و تبیین این طرح‌ها برای مردم از ضرورت‌‌های بعدی است.

وی بی‌انظباطی مالی را عامل خسارت به کشور و ایجاد هزینه‎‌های اضافی عنوان کرده و تاکید کرد: همه می‌‌دانند که امروز دستگاه قضایی نسبت به معوقات بانکی تلاش ویژه‌ ای به کار گرفت و با همت همکاران ما هزاران میلیارد معوقه به نظام بانکی کشور بازگشت، اما همین معوقات با اخذ ضمانت‌‌های لازم و پیگیری ضمانت‌ها، می‌‌توانست به معوقه مبدل نشود و زحمت ایجاد نکند. رئیس قوه قضائیه افزود: دستگاه قضایی مصمم است که با همکاری بخش بانکی اجازه ندهد برخی افراد پولی بگیرند و تعهدات را انجام ندهند و بعد برای کشور مشکل ایجاد کنند. ولی از آن طرف هم دستگاه‌های مسئول نباید اجازه دهند که اعتبارات به دست افرادی سپرده شود که یا صلاحیت و توانایی لازم برای انجام تعهدات را ندارند و یا تضمینات لازم را نمی‌‌توانند بسپارند.