بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد گران‌ شده و این روند علیرغم حضور مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است.

به گزارش ایسنا، ۲۲ اردیهشت ماه بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت قیمت‌گذاری خودرو، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که قیمت مبنا برای انجام معاملات در بازار آزاد، قیمت خودرو در کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود. عباس تابش تاکید کرد: هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و بازرسان این سازمان با آن مقابله خواهند کرد.

این در حالی است که معامله‌گران بازار آزاد همچنان به همان شیوه‌های قبلی خود که - جنس خودم هست، هر قیمتی بخواهم آن را می‌فروشم، مشتری بخواهد می‌خرد؛ نخواهد نمی‌خرد- ادامه دادند. همان زمان، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز به ایسنا اعلام کرد که هیچ مصوبه‌ای در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.

وی در رابطه با دلایل عدم اجرای مصوبه ۱۰ درصدی فروش خودرو، اضافه کرد که پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو در بازار همان ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب کارخانه بود اما دیدگاه‌های متفاوتی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد؛ بنابراین قیمت‌های بازار باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.

حالا پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آن تصمیم‌ و اجرایی نشدن آن و عدم برخورد هیچ نهاد نظارتی، این فرمول منتفی شده و بازار همچنان علیرغم اینکه تقاضایی در آن وجود ندارد و سطح معاملات به صفر رسیده است، همچنان به طور عجیبی با روند افزایشی پیش می‌رود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد قیمت خودروها افزایش یافته است. براساس آخرین بررسی‌ها از برخی نمایندگی‌ها فروش در رابطه با پرتیراژهای خودروسازان، به طور میانگین پراید ۱۱۱ حدودا ۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدودا ۷۷ میلیون تومان، تیبا ۲ و ساینا ۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیب پنج ۱۷۰ میلیون تومان، ۲۰۶ صندوقدار ۱۷۳ میلیون تومان و دنا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.

این در حالی است که پیگیری‌ها از رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران برای اطلاع از دلیل این وضعیت بدون نتیجه مانده است.