بازار سرمایه سومین روز هفته را با رکوردهایی درخشان به پایان برد، رشد 40 هزار واحدی و فتح قله‌ای تازه، این پیشروی در بازار در حالی صورت گرفت که رئیس سازمان بورس دیروز در جمع نمایندگان رسانه های گروهی حاضر شد و به سئوالات آنها در خصوص وضعیت بازار سرمایه پاسخ داد.  

 به گزارش «توسعه ایرانی»، دیروز در حالی نخستین نشست خبری رئیس سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد که شاخص بورس رشدی 40 هزار واحدی را تجربه کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۸۱۰۳ واحد رشد کرد و در رقم ۴۱۹ هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد.معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۲۴ هزار و ۶۱ میلیارد ریال انجام دادند.

 حسن قالیباف اصل اما در مصاحبه مطبوعاتی دیروز فرصت را برای هشدار به سهامداران تازه کارغیرحرفه‌ای از دست نداد. وی وقتی خواست درباره آینده بازار توضیح دهد به این نکته اشاره کرد که جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه دارد ما درباره پیش‌بینی آینده بازار باید به این نکته شااره کنم که نهاد ناظر به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند و مسئولیت با سرمایه‌گذار است.اگر ارزش سهم واقعی باشد، با خروج نقدینگی کاهش پیدا نمی‌کند.

او در توضیح این مطلب افزود: باید از این فرصت استفاده کرد. همان طور که گفتم اینکه آینده بازار سرمایه چه می‌شود، نهاد ناظر به آن ورود پیدا نمی‌کند. بحث سلیقه سرمایه‌گذار است. اگر قیمت سهمی به پشتوانه ارزش‌های نهفته بالا رود، با خروج نقدینگی قیمت سهم کاهش نمی‌یابد. مسئولیت با سرمایه‌گذار است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که دنباله‌روی برای جدیدالورودهای بورس کار خطرناکی است، اظهار کرد: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود و ضررش پای خودش است. هیچ کس در بازار سرمایه نمی‌گوید فلان سهم را بخر من ضررت را جبران می‌کنم. بورس جایی است که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و کسی که وارد این بازار می‌شود باید حواسش را جمع کند. به گفته قالیباف اصل، جدیدالورودها می‌توانند از راه‌های غیرمستقیم مانند شرکت‌های مشاور سرمایه‌ گذاری، سبدگردان‌ها و غیره در بازار سرمایه سرمایه‌ گذاری کنند. به گفته وی انتخاب در خرید ، مهمترین مولفه‌ای است که آینده سبد پرتفوی سرمایه گذاران بورس را روشن می کند.

 بورس اوراق بهادار حالا به یکی از مهمترین گلوگاه‌های جذب سرمایه در ایران بدل شده است. از یک سو افزایش نرخ دلار در بازار و از سوی دیگر تجدید ارزابی دارایی شرکت‌ها دو عاملی است که بورس را حرکت داده است . به نظر می‌رسد تداوم رشد بازار سرمایه تا ماه‌های آتی ادامه داشته باشد خصوصا که زیان نزدیک به 16 درصدی فروشندگان سهام عدالت سبب شده است بسیاری از دارندگان سهام عدالت بیش از پیش در فروش سهام احتیاط کنند.

 چقدر سرمایه وارد بورس شد؟

قالیباف اصل گفته است: سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شد، اما در سه ماه امسال حجم نقدینگی، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی ارزش معاملات در سال (98) 830 هزار میلیارد تومان بود که در سه ماه امسال به 880 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: تعداد کد‌های صادره در سال گذشته 820 هزار بود که در سه ماه امسال به یک میلیون و 600 هزار کد رسیده است.

رئیس سازمان بورس گفت: در سال گذشته 2میلیون و 959 هزار نفر در سجام ثبت نام کردند و یک میلیون و 750 احراز هویت کردند که در سه ماه امسال 9 میلیون و 500 هزار نفر در سجام ثبت نام و 6 میلیون نفر احراز هویت شدند.

قالیباف گفت: نقدینگی یک فرصت است تا بازارعمق پیدا کند و هم تامین مالی برای بنگاه اقتصادی یک فرصت است.

و اما سهام عدالت

 وی درباره نحوه آزادسازی سهام عدالت تاکید کرد: آزادسازی سهام عدالت بعد از 15 سال باعث افتخار بازار سرمایه است، از 49 میلیون و 150 هزار مشمول سهام عدالت، 18 میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و 700 هزار نفر اقدام به واگذاری 30 درصد سهام خود کردند.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: با توجه به نگرانی درباره سیستم‌های فنی و معاملاتی، اما ازاد سازی سهام عدالت به خوبی صورت گرفت.

وی افزود: سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به تدریج در بازار بورس پذیرفته می‌شود و افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند، سهامدار این شرکت‌ها می‌شوند.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با افزایش سرمایه، سهام خود را در اختیار سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه درتامین مالی تولید و بنگاه‌های اقتصادی نقش پررنگی دارد و این امر جز برنامه‌های اصلی بورس خواهد بود.

امپراطوری بانک‌ها به پایان نزدیک می‌شود

قالیباف اصل با تاکید بر اینکه اراده نظام در این است که عمده تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد، ادامه داد: یک زمانی دولت در کشور سرمایه‌گذار بود و یک زمانی هم بانک‌ها پروژه‌ها را تامین مالی می‌کردند اما الان هیچکدام این امکان را ندارند. بنابراین این انتظار از بازار سرمایه می‌رود که بتواند در تامین مالی تولید و بنگاه‌های اقتصادی نقش داشته باشد. در این راستا هر برنامه‌ای در بازار سرمایه دنبال شود در جهت تامین مالی بنگاه‌ها است.

 پیش از این تنها بانک‌ها بخشی نزدیک به 90 درصد تامین مالی در اقتصاد ایران را بر عهده داشتند و حالا با ورود بورس می‌توان گفت رقیبی جدی برای بانک‌ها در اقتصاد ایران اعلام حضور کرده است.

 تسهیل پذیرش شرکت‌ها  در بورس

قالبیاف اصل با بیان اینکه طبق دستور شورای سران سه قوه، پذیرش شرکت‌ها در بورس تسهیل شد، گفت: برخی شرکت‌ها نگران این موضوع بودند که با ورود به بورس، سازمان مالیاتی گذشته آن‌ها را کنکاش کند.به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ورود به بورس حذر می‌کردند. بنابراین پیشنهاد شد سازمان مالیاتی گذشته شرکت‌هایی که سال جاری در بورس پذیرش شدند را تا زمانی که در بورس هستند کنکاش نکنند.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان و سه ماه نخست سال جاری ۱۰۰هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفت و اگر از این نقدینگی در جهت تولید استفاده نشود، فشار روی قیمت‌ها وارد می‌شود به همین دلیل از بنگاه‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم ازین فرصت استفاده کنند.

لزوم کاهش کارمزد کارگزاری‌ها

وی در مورد کاهش کارمزد کارگزاران اظهار کرد: طبق جلساتی که در سازمان بورس داشتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که کارمزد کارگزاران باید کاهش پیدا کند، اما این چقدر و در چند مرحله در حال انجام است.میزان کارمزد در شورا تصمیم‌گیری می‌شود، اما نظر ما این است که باید کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد حجم مبنا و دامنه نوسان نیز گفت: در کشور ما قیمت پایانی با روش حجم مبنا تعیین می‌شود. مسیر افزایش دامنه نوسان نیز بسته نیست اما پیشنهاد آن باید از سوی بورس و فرابورس مطرح شود.

پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام حق سهامداران است

قالیباف با تاکید بر این‌که پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام حق سهامداران است، ادامه داد: سهامداری که به مجمع می‌رود باید برای هیات مدیره تکلیف کند که سود را از طریق سجام پرداخت کند. البته این اتفاق اخیرا زیاد شده و شرکت‌هایی که جدیدا مجمع برگزار می‌کنند سود را از طریق سجام پرداخت می‌کنند.

قالیباف اصل: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود ضررش پای خودش است. هیچ کس در بازار سرمایه نمی‌گوید فلان سهم را بخر من ضررت را جبران می‌کنم. بورس جایی است که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته این موضوع برای افرادی که در سجام ثبت نام کرده‌اند مشکلی ندارد و شرکت‌ها سودهایی را نمی‌توانند از طریق سجام پرداخت کنند که فرد در سجام ثبت نام نکرده است.

وی از برگزاری مجامع الکترونیک خبر داد و اظهار کرد: برای این منظور سیستم شرکت سپرده‌گذاری آماده است و این شرکت اعلام کرده طی یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ETF جدید نیز گفت: هنوز دولت از ما ETF جدید درخواست نکرده و هر زمانی که درخواست کرد آن را بررسی می‌کنیم.