نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تراکنش‌ها از نظر مبلغ در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین با افزایش ۱۰۱ درصدی همراه است که با لحاظ کردن ۱.۲ درصد تورم اردیبهشت‌ماه، تقریبا ۱۰۰ درصد از نظر مبلغ رشد واقعی داشته است.

حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیش بینی احتمال بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور با توجه به آمار اردیبهشت‌ماه گفت: آماری که بانک مرکزی در مورد عملکرد پرداخت در بستر شاپرک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که تراکنش‌ها از نظر مبلغ در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین با افزایش ۱۰۱ درصدی همراه است که با لحاظ کردن ۱.۲ درصد تورم اردیبهشت‌ماه، تقریبا ۱۰۰ درصد از نظر مبلغ رشد واقعی داشته است.

وی ادامه داد: البته همه ساله به دلیل تعطیلی‌های فروردین، اساساً در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین با رشد این آمار روبه رو هستیم. اما اگر نسبت افزایش عملکرد پرداخت در اردیبهشت ۹۸ نسبت به فروردین همان سال را با سال ۹۹ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم در این بازه زمانی دو ماهه در سال گذشته مبلغ تراکنش‌ها رشد ۵۰ درصدی داشت در حالیکه این رقم برای سال جاری حدود ۱۰۰ درصد است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دومین شاخص در مورد علایم  شروع رونق و بهبود  شرایط اقتصادی گفت: نکته دوم در این رابطه داده‌های شامخ یا شاخص مدیران خرید (PMI) است که هر ماه توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران استخراج و منتشر می‌شود. PMI یک شاخص پیشنگر است که می‌تواند نشان دهد هر ماه نسبت به ماه گذشته در بخش صنعت یا کل اقتصاد تا چه اندازه به سمت رونق یا رکود بیشتر حرکت کرده‌ایم.

وی افزود: محاسبات اولیه شامخ نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل بخش صنعت و کل اقتصاد بهبودی قابل توجهی داشته که بنوعی عرض بنده در مورد شاپرک را نیز تکمیل می‌کند، البته امیدواریم هفته آینده گزارش تفضیلی این شاخص توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شود تا بتوانیم با جزییات بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. گرچه از این دو آمار نمی‌توان نتیجه کلی در مورد رونق و خروج از رکود را گرفت اما می‌تواند علایمی امیدوارکننده از رونق نسبی باشند.