وزیر راه و شهرسازی از اختصاص بسته حمایتی ویژه رانندگان برون شهری مسافری دارای کارت هوشمند به صورت وام قرض الحسنه خبر داد و اعلام کرد: این افراد از موضوع کرونا آسیب دیده‌اند که لیست 103 هزار نفر از واجدان شرایط به سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه ارسال شده است.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره بسته حمایتی ویژه کسب و کارهای آسیب دیده مرتبط با حمل و نقل در شرایط بحران کرونا گفت: در ارتباط با کاهش آثار و تبعات اقتصادی ویروس کرونا در بخش حمل و نقل اقداماتی در حال اجرا است که می‌تواند خسارت‌های ناشی از این شرایط را پوشش دهد.

وی افزود: اولین اقدام وزارت راه وشهرسازی اختصاص بسته حمایتی ویژه رانندگان وسایل مسافری است. بسته حمایتی برای رانندگان حوزه حمل و نقل مسافری بین شهری در نظر گرفته‌ایم که شامل کمک هزینه‌های قرض الحسنه می‌شود و لیست واجدان شرایط را به دستگاه مربوطه ارسال کرده‌ایم.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رانندگانی که کارت هوشمند دارند و در حوزه بین شهری فعالیت می‌کنند مشمول این بسته حمایتی می‌شوند گفت: 103 هزار راننده بین شهری واجد شرایط اخذ این بسته حمایتی شناسایی شده و لیست این افراد را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه ارسال کرده‌ایم. اسلامی درباره رانندگان وسایل حمل و نقل باری بین شهری اظهار داشت: از آنجایی که بخش حمل و نقل باری در کشور در این ایام تعطیل نبود این بسته شامل حال این قشر نمی‌شود. اما به دلیل کاهش چشمگیر سفر در این ایام باید از قشر رانندگان بخش حمل و نقل مسافری که از جمله اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند، حمایت می‌شد.

اختصاص 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دومین اقدام این وزارتخانه برای حمایت از فعالان حمل و نقل و سفر در کشور گفت: تمام شرکت‌های حمل و نقلی مشمول تنفس سه ماهه برای پرداخت مالیات، حق بیمه و پرداخت تسهیلات بانکی اعم از تسهیلات صندوق توسعه ملی و یا صندوق ذخیره ارزی می‌شوند که این دستورالعمل هم به بانک‌ها و هم به شرکت‌ها ابلاغ شده است. وی افزود: البته مجتمع‌های بین راهی و هر شرکت فعال در بخش حمل و نقل و سفر مشمول این تنفس سه ماهه می‌شوند. اسلامی سومین اقدام و بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی از کسب و کارهای خرد و کلان مرتبط با سیستم حمل و نقل را تشریح کرد و گفت:‌ مهمترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از بخش حمل و نقل و کاهش آثار اقتصادی ویروس کرونا در این حوزه، اختصاص 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای در بخش مسافری، شرکت‌های خدماتی در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها، شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های بندری و آژانس‌های مسافری است.

وی با اشاره به شرط ارایه این تسهیلات به شرکت‌ها تاکید کرد: این تسهیلات تنها به شرکت‌هایی ارایه می‌شود که تعدیل نیرو نداشته باشند و هیچ کسی را بیکار نکرده باشند. همچنین باید در این مدت حقوق افراد را پرداخت کرده باشند. اسلامی با تاکید بر اینکه این اقدام وزارت راه و شهرسازی و دولت برای حفظ مشاغل و نیروی انسانی و در نهایت ادامه فعالیت شرکت‌ها است گفت: بخشی از این تسهیلات برای هزینه‌های نوسازی و بازسازی شقوق چهارگانه حمل و نقل هم اختصاص می‌یابد تا در این فرصت کم‌کاری بتوانند این اقدامات را انجام دهند. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: این بسته حمایتی شامل حال آژانس‌های مسافرتی هم می‌شود. وی ادامه داد: هر یک از سازمان‌های متولی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت راه آهن، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان بنادر و دریانوردی لیست شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت بسته‌های حمایتی را تعیین کرده‌اند و لیست مشخص شده از شرکت‌ها برای معاونت اقتصادی رییس جمهوری، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. اسلامی با اشاره به محل تامین این 8 هزار میلیارد تومان اظهار داشت: این تسهیلات بخشی از بسته حمایتی 75 هزار میلیارد تومانی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت آن را به تصویب رسانده‌اند.

 کاهش 94 درصد سیر قطارها

به خاطر کرونا

وی با تاکید بر اینکه اولویت در این شرایط حفظ اشتغال است، گفت: از آنجایی که در این ایام یعنی از 25 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردین میزان سیر قطارها 94 درصد، تعداد پروازها 70 درصد و میزان سفرهای جاده‌ای در حمل و نقل عمومی 75 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته، بسته‌های حمایتی برای شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته باید تاکید کرد که فعالیت این شرکت‌ها در طول سال متوقف نمانده اما از آنجایی که ایام نوروز، پیک کاری این شرکت‌ها محسوب می‌شود می‌توانند برخی از کاستی‌های خود را با افزایش درآمد در این ایام جبران کنند. از آ‌نجایی که این درآمد به دست نیامد، کمک هزینه مالی توانمندسازی برای شرکت‌های مذکور در نظر گرفتیم تا بتوانند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنند البته به شرطی که در این ایام تعدیل نیرو نکرده باشند.

معرفی شرکت‌های واجد شرایط به بانک‌ها در هفته جاری

اسلامی در پاسخ به این سوال که این بسته حمایتی چه زمانی به دست شرکت‌ها می‌رسد، گفت: وزارت راه و شهرسازی فهرست شرکت‌ها و افراد واجد شرایط برای دریافت بسته‌های حمایتی را به دستگاه‌های مربوطه ارسال کرده است و در هفته جاری این افراد به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و زمان دریافت این بسته‌ها به پیگیری افراد و سرعت عمل بانک‌ها بستگی دارد. وی ادامه داد: کار در ستاد مبارزه با کرونا یعنی در سطح ملی در حال انجام است و تصمیمات در این باره اتخاذ شده، در وزارت راه و شهرسازی مصادیق و شاخصه‌ها را تعیین کردیم، مبلغ برآورد شده و فهرست افراد را استخراج کردیم و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده‌ایم. امیدواریم که هر چه زودتر این بسته حمایتی به دست افراد و شرکت‌ها برسد.