زنگنه:

سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق سوخت ندارد

وزیر نفت با بیان اینکه برای تثبیت مقدار صرفه‌جویی بنزین حاصل از سهمیه‌بندی باید چند ماه صبر کرد، گفت: سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق سوخت ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است. به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا استیضاحش به صحن رفته است، پاسخ داد: اطلاعی ندارم، اکنون اینجا هستم.

    

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مصرف گازوئیل در کشور باید 10 میلیون لیتر کاهش یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر روزانه 50 میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل درون‌شهری، برون‌شهری و ریلی مصرف می‌شود که امکان کاهش 10 میلیون لیتری آن وجود دارد.

به گزارش ایلنا، شهرام آدم‌نژاد در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به میزان ترانزیت در کشورمان و ظرفیت‌های ترانزیتی گفت: در حالی که در ایران با تمام ظرفیت‌های حمل و نقلی، میزان ترانزیت 12 میلیون تن در سال است، ظرفیت افزایش این رقم تا 30 میلیون تن وجود دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط منطقی در مجموع حمل و نقل‌هایی که گفته شد باید 40 میلیون لیتر گازوئیل مصرف شود. وی ادامه داد: نظام توزیع گازوئیل در کشور باید اصلاح شود و در این راستا راهبردی در حال تهیه است که تا 10 میلیون لیتر مصرف مازاد را کنترل کنیم. این موضوع را ستاد سوخت باید پیگیری و دنبال کند.

    

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

تجارت خارجی ۵۵ میلیارد دلاری کشور از ابتدای امسال تاکنون

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: با وجود فشار‌هایی که در طول دو سال اخیر به کشور وارد شده، در ۸ ماه امسال حجم تجارت خارجی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار و از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صادرات به وزن ۸۸ میلیون تن بوده است که صادرات انجام شده از لحاظ وزنی حدود ۱۶ درصد رشد داشته و نشان دهنده این است که پتانسیل صادرات وجود دارد. به گزارش  وزارت صمت، مسعود کمالی اردکانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان چهارمحال و بختیاری، گفت: صادرات همواره در نظام اقتصادی و تجاری کشور دارای ارزش و اهمیت بوده، اما امروز به دلیل شرایط خاص اقتصادی و جنگ اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم و درآمد‌های حاصل از نفت، موضوع صادرات غیر نفتی از اهمیت دو چندان برخوردار است. وی افزود: نقش و سهم تجار و فعالان اقتصادی در صادرات غیر نفتی بیش از پیش اهمیت دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. کمالی اردکانی با اشاره به اینکه توسعه صادرات و توسعه بازار‌های صادراتی امری بسیار گسترده و پیچیده است، تصریح کرد: برای توسعه این امر دو دسته اقدام لازم است که برخی از اقدامات زیرساختی از جمله حمل و نقل، کشتیرانی، استاندارد و موضوعاتی که مراودات میان دولت‌ها است. وی گفت:حل مشکلات زیرساختی کشور برای توسعه صادرات، اقدامی همگانی است که بسیاری از دستگاه‌ها باید نگاه صادراتی داشته باشند. وی افزود: بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار حجم تقاضای وارداتی به ۱۵ کشور همسایه بوده که با برآورد‌های انجام شده پتانسیل صادرات به این بازار‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، که تاکنون استفاده نشده است، همچنین در حال حاضر میزان صادرات به کشور‌های همسایه ۲۴ میلیارد دلار است. کمالی اردکانی بیان کرد: حجم واردات کشور‌های عضو اوراسیا بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار است و میزان صادرات ایران به این کشور‌ها کمتر از یک میلیارد دلار است.