از سوی معاون اول رئیس‌جمهور؛

آیین‌نامه‌ اجرایی قانون مبارزه با پولشویی ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاع کرد. به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت،  هیئت وزیران در جلسه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تأیید رییس قوه قضاییه آیین ­نامه اجرایی ماده (۱۴)  الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرد. براساس این آیین نامه کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) مکلف است کارگروه‌های تخصصی اعم از کارگروه‌های ارزیابی تهدید، آسیب‌پذیری ملی، آسیب‌پذیری بخش بانکداری، آسیب‌پذیری بخش اوراق بهادار، آسیب‌پذیری بخش بیمه، آسیب‌پذیری سایر مؤسسات مالی و اعتباری و آسیب‌پذیری بخش‌های مشاغل ‌غیرمالی را جهت بررسی خطر (ریسک) پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل دهد. اعضای این کارگروه‌ها شامل نمایندگان دستگاه‌های متولی نظارت مربوط به هر حوزه، نهادهای ذی‌صلاح و نمایندگان اشخاص مشمول تحت نظارت اعم از بخش خصوصی یا عمومی است که توسط کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) تعیین می‌‌شود.

    

تکذیب نشت نفت از نفتکش SABITI

شرکت ملی نفتکش ایران اخبار و فیلم‌های منتشر شده در خصوص ادامه نشت نفت از کشتی SABITI و ایجاد آلودگی زیست محیطی توسط این کشتی را تکذیب کرد. 

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران روز سه شنبه با اعلام توقف نشت نفت از کشتی حادثه دیده  SABITI اعلام کرد: فیلم ها و تصاویر منتشر شده در خصوص نشت نفت از این کشتی مربوط به روز حادثه (جمعه  ۱۹ مهر) و ساعات پس از اصابت راکت به آن است. شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه نشت نفت از کشتی  SABITI چند ساعت پس از حادثه، با تلاش و اقدامات فنی انجام شده توسط پرسنل تلاشگر این کشتی، متوقف شد اضافه کرد: با اقدامات و تدابیر فنی اتخاذ شده و لیست (List) کشتی، حفره های ایجاد شده توسط اصابت راکت به سطح بالای آب منتقل شد و در نتیجه نشت نفت کاملا متوقف گردید.  

تصاویر و فیلم‌های موجود گویای توقف نشت نفت از کشتی است و  برخلاف اخبار منتشره و ادعاهای مطرح شده، این کشتی نفتکش ظرف ۳ روز گذشته هیچ گونه نشت نفت و آلودگی زیست محیطی نداشته است.  کشتی  SABITI در حال حاضر در وضعیت کاملا متعادل و ایمن از تنگه باب المندب عبور کرده و به زودی به آب های خلیج فارس وارد خواهد شد. کشتی نفتکش  SABITI روز جمعه ۱۹ مهرماه جاری در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان هدف اصابت دو راکت قرار گرفت که در اثر این حمله بدنه و دو مخزن این کشتی آسیب دید.

    

وزیر صمت در جمع خبرنگاران:

دنبال شرکای جدید در خودروسازی هستیم

وزیر صمت  گفت: ما از عملکرد شرکای قبلی به هیچ عنوان رضایت نداریم و به خودروسازان نیز اعلام کردیم که به دنبال شرکای جدید باشند. به گزارش ایلنا، محمدرضا رحمانی در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص واردات خودرو گفت: همچنان قانون ممنوعیت واردات خودرو پابرجا است و بحث تولید مشترک با سایر کشورهای خودروساز دنیا در دستور کار قرار دارد البته شیوه‌های جدیدی را در این خصوص اعمال خواهیم کرد.  وزیر صمت در خصوص برگشت ارز صادراتی گفت: در شش ماه ابتدای سال جاری میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات بهتر از شش ماه سال 97 است؛ این یعنی صادرکنندگان تلاش بیشتری برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور را دارند. رحمانی تصریح کرد: کاهش در آمارهای صادراتی به لحاظ ارزشی ناشی از اصلاح قیمت پایه‌های گمرکی بوده و در این میان صادرکنندگان تلاش خود را به صورت مضاعف انجام دادند.