کتاب «مصرف و زندگی روزمره»، اثر مارک پاترسون با ترجمه جمال محمدی و نرگس ایمانی مرنی را به‌تازگی نشر نی منتشر کرد. 

این کتاب در زمینه جامعه‌شناسی است و به حقیقت زندگی انسان در جامعه مصرفی می‌پردازد. در واقع این کتاب اثبات می‌کند که ایضاح و اثبات این مسئله که ما اکنون در جامعه مصرفی زندگی می‌کنیم، کار دشواری نیست. سیطره برندها، لوگوها، مارک‌ها، مدها، تبلیغات تجاری، شگردهای بازاریابی و انواع کالاها بر جوامع معاصر چنان مشهود است که کمتر تحلیل‌گری تردیدی در به‌کارگیری مفایمی چون «جامعه مصرفی»، « فرهنگ مصرفی»، «کالایی شدن فرهنگ»، «مکدونالدیزه‌سازی»، «سبک زندگی لاکچری» و از این قبیل را به خود راه می‌دهد. در جوامع مصرفی معاصر، هویت فرد در ارتباط با کالا و بازار شکل می‌گیرد و تغییر می‌کند. آدمیان غالبا مصرف‌کنندگانی‌اند که در حل و فصل معضلات و تناقض‌های هویتی‌شان به بازار متکی‌اند. به تعبیر آپادورای، کالاها حیات اجتماعی دارند، تاریخ دارند و تولد و مرگ دارند؛ و بازار همان جایی است که تاریخ عملی کالاها، از تولد تا مرگ رقم می‌خورد و در ریزه کاری‌های فنی تولید، در شیوه‌های هویت‌یابی فرد در فضاهای فرهنگی و اجتماعی دارند. به بیان دیگر، کتاب می‌گوید که هویت و معنای زندگی فرد، حاصل شیوه تعامل او با کالاها یا محصول عادات مصرفی اوست. کتاب «مصرف و زندگی روزمره» ضرورتی است برای جامعه مصرف‌گرای اکنون و به‌ویژه جامعه ایرانی که در مصرف بسیاری از کالاها و منابع طبیعی در صدر جدول جهانی قرار دارد.