جشنواره فیلم فجر، نعل وارونه در کارنامه مدیران بنفش 

امسال در شرایطی وارد روزشمار برپایی سی وهفتمین جشن سینمای ایران می‌شویم که هم‌چنان شاهد کاهش آثار شرکت کننده نسبت به ادوار گذشته و هم‌چنین کاهش اقبال تهیه‌کنندگان نسبت به حضور و نمایش آثار خود در این رویداد ملی می‌باشیم؛ رویدادی که بخشی از فلسفه‌ وجودی آن ارزیابی و رصد آثار سینمایی کشور در فصل نوی سینمای سال آتی است. اما متاسفانه با عدم سیاست‌گذاری‌های صحیح تشویقی این رویداد ملی که باید محلی برای عرضه فیلم‌های شاخص، تاثیرگذار و جریان‌ساز به منتقدان، سیاست‌گذاران فرهنگی و سینمایی و عموم علاقمندان به سینمای ایران باشد، تبدیل به محفلی گل‌خانه‌ای برای عرضه‌ آثار گزینش شده توسط مدیران بنفش‌پوش شده است؛ مدیران محافظه‌کاری (Conservatism) که بر عملکرد خویش در بسط ولنگاری فرهنگی در شرایط حال حاضر کشور واقف بوده و بیم آن‌ دارند جشنواره فیلم فجر به مجالی از برای بررسی کُلیت اقدامات فرهنگی و سینمایی ایشان در طول دوران مسئولیت خود، بالاخص در طی سال گذشته گردد.

    


اصغر فرهادی:

ترجیح می‌دهم دو فیلم پشت هم بیرون از ایران کار نکنم 

اصغر فرهادی، کارگردان‌ نام‌دار سینمای ایران، به تازگی در مصاحبه‌ای از برنامه‌ کاری‌اش در آینده خبر داد و گفت: «هنوز زود است که بگویم کار بعدی چیست. درباره پروژه‌ای دو سال پیش با یک کمپانی امریکایی صحبت کردم و توافقات ساخت آن انجام شده؛ [این پروژه] درباره یک داستان واقعی است که در مطبوعات منتشر شده بود و نویسنده‌ای در حال نوشتن و تحقیق روی آن است. طبق برنامه‌ای که داشته‌ام، میل خودم این است که دو فیلم پشت سر هم بیرون از ایران کار نکنم. الان مشغول نوشتن کاری هستم که اگر بشود از نظر زمانی با پروژه بیرون از ایران هماهنگ کرد، در ایران مشغول آن می‌شوم و بعد سراغ ساخت آن فیلم در امریکا می‌روم. از طرفی دلم می‌خواهد اگر زمان اجازه بدهد بالاخره بعد از سال‌ها یک نمایش روی صحنه ببرم. هنوز زود است با اطمینان بگویم کار بعدی‌ام دقیقا کدام یک است.» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی فیلم اسپانیایی زبان «همه می‎دانند» است که در کشور اسپانیا جلوی دوربین رفته و اکنون در حال اکران در کشورهای مختلف است. این کارگردان پیش از این فیلم‌هایی مانند «گذشته»، «فروشنده»، «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی» و «چهارشنبه سوری» را جلوی دوربین برده است. فرهادی هم‎چنین برای دو فیلم «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» دوبار برنده‌ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است.

    


داستان عجیب علاقه گربه ناشنوا به فیلم آخر عباس کیارستمی

یک منتقد فیلم آمریکایی در توییتر ماجرای عجیب و قابل توجه علاقه گربه خود به فیلم آخر عباس کیارستمی را منتشر کرده است. بیلج ابیری که منتقد نشریه ویلج ویس است و سابقه فیلمسازی هم دارد، نوشته گربه او که ناشنوا است، هیچ‌وقت علاقه‌ای به فیلم نشان نمی‌داد تا این که با «۲۴ فریم» کیارستمی مواجه شد. این منتقد در چند توییت همراه با چند عکس، ماجرا را این‌طور شرح داده است: «ویکسن گربه من که ناشنوا است، واقعا هیچ‌وقت علاقه چندانی به فیلم‌ها نشان نداده است. او ظاهرا جذب صفحه نمایش تلویزیون یا پنجره نمی‌شود. اما اواخر تابستان که داشتم مقاله‌ای درباره «۲۴ فریم» کیارستمی می‌نوشتم، باید چند بار فیلم را تماشا می‌کردم.» او در ادامه نوشته است: «ویکسن کاملا میخکوب شد. آن‌جا نشست و صفحه تلویزیون را تماشا کرد، بعد بالا رفت تا به حیوانات و مناظر فیلم نزدیک‌تر شود. حتی به چند پرنده (درون تصویر) چنگ انداخت و حتی پشت تلویزیون رفت تا ببیند پرنده‌ها آن‌جا هستند یا نه.»