مریم علامه‌زاده

پولدارهای دنیا در حال رفتن به تعطیلات عجیب و غریبی هستند. به‌نظر می‌رسد داشتن کوهی از پول استرس‌زا است و منجر به آن شده که برخی از پول‌دارترین افراد دنیا به تعطیلات یک ماهه تا یک‌ساله بروند تا بتوانند از فشار مدیریت تجارت و ثروت شخصی فرار کنند.

تام باربر، موسس آژانس مسافرتی اورجینال واقع در لندن، گفت که خیلی از مشتریان پولدار وی خواستار سفرهای بین یک تا 12ماه هستند به طوری که آژانس مجبور به ایجاد بخش ویژه‌ای برای سفرهای یک درصد مشتریانش شده است.

باربر گفت: این موضوع بسیار زیاد شده است. افراد ثروتمند به دنبال فرار هستند. اغلب آن‌ها می‌خواهند شیوه زندگی بدوی را تجربه کنند و مهارت‌هایی که اجداد ما به کار می‌بستند را یاد بگیرند، از جمله نحوه شکار کردن و غذا پختن. اما از چشم دیگران اینکار نوعی فخرفروشی است؛ آن‌ها از پول خود برای باز کردن درهایی استفاده می‌کنند که مردم عادی قادر به انجام آن نیستند و قصد دارند تجاربشان را برای دوستان خود تعریف کنند. اگر شما در رده 0.01 درصد مردم جهان باشید، بسیار شخصیت رقابتی خواهید داشت.

تعطیلاتی که این افراد می‌خواهند، از نوع معمولی نیست. آخرین سفرهایی که آژانس باربر تنظیم کرده است، شامل دیدن پلنگی نادر در هند، زندگی با مردم قبیله سان در بوتسوانا افریقای جنوی و غواصی با کوسه‌ها در حال شکار ساردین، در ساحل آفریقای جنوبی می‌شود.

باربر گفت که شرکت او 80 سفر فوق لوکس را که حداقل یک ماه به طول انجامیده‌اند در طول شش سال گذشته برنامه‌ریزی کرده است و به عقیده او این سفرها در سال گذشته میلادی جهش ناگهانی داشته‌اند. آژانس‌های مسافرتی مطرح آمریکایی نیز از چنین تمایلی بین ثروتمندان این کشور و برنامه‌ریزی برای آن‌ها گزارش داده‌اند.

باربر گفت که بیشتر ثبت سفر‌ها برای یک تا دو ماه بوده است، اما او سفری به مدت یک سال نیز برای یک میلیاردر 45 ساله که تازه استارتاپ خود را فروخته بود و به زمانی نیاز داشت تا بیشتر با خانواده‌اش باشد نیز برنامه‌ریزی کرده است؛ هزینه این سفر بیش از یک میلیون پوند بوده است.

این خانواده 65 کشور از جزایر موریس گرفته تا بوتان، جنوبگان و گرینلند را بازدید کردند. باربر درباره آن‌ها گفت: وی می‌خواست کل دنیا را ببیند و زندگی بدوی را اندکی تجربه کند و از همه مهم‌تر با کودکانش وقت بگذارد، چرا که او برای کار خود و فروش شرکتش همواره مشغول کار بود و فرزندانش را زیاد ندیده بود.

گروهی از کارکنان آژانس این سفر را برای این فرد میلیاردر برنامه‌ریزی کردند، از جمله اخذ ویزاهای مختلف و هماهنگی راهنماهای محلی در هر کشور. پروازها تنها موضوعی بود که برای گروه بابر نگرانی ایجاد نکرد، چرا که خلبان خانوادگی، آن‌ها را با جت شخصی به مقاصد مختلف می‌برد.

در برنامه سفر این خانواده مسیریابی پلنگ برفی در لاداخ در شمال غربی هند نیز قرار داشت. باربر در این‌باره گفت: آن‌ها کاملاً‌ مصمم به دیدن این پلنگ بودند، اما نمی‌خواستند 10 روز وقتشان را صرف این‌کار کنند و در نهایت پلنگ را نبینند، بنابراین گروهی از شکارچیان محلی به خدمت گرفته شدند تا به محض رویت این پلنگ به کمپ لوکس خانوادگی اطلاع دهند و آن‌ها با هلیکوپتر به محل دیدار این گربه وحشی خاص بروند.

این خانواده همچنین زمانی را با قبیله شکارچیان بومی سان در بوتسوانا آفریقای جنوبی گذراند و در آن‌جا آموختند که چطور شکار کنند و غذای خود را بپزند و بدون پول زندگی کنند. آن‌ها همچنین در لحظه شکار گله‌های ساردین، در بین کوسه‌ها، در ساحل آفریقای جنوبی غواصی کردند. در واقع میلیاردها ساردین در حال مهاجرت در ساحل شرقی آفریقای جنوبی بودند و تعداد زیادی از آبزیان شکاری از جمله کوسه‌ها و دلفین‌ها را به خود جلب کرده بودند.

سفر غواصی آن‌ها از سوی گروه مستندساز حرفه‌ای ثبت شد. بعد این گروه به اعضای خانواده آموزش دادن که چطور تصاویر خود را ویرایش کنند و فیلم‌های کوچک بسازند. به گفته باربر، بارزترین ویژگی چنین خانواده‌هایی تلاش برای آموختن مهارت‌های جدید است،‌ دیگر مردم نمی‌خواهند روی قایق‌های لوکس آفتاب بگیرند، بلکه به ماجراجویی علاقه و دوست دارند مهارت‌های جدید بیاموزند.

علاوه بر کارهای اخذ ویزا، پشتیبانی و راهنماها و سایر فعالیت‌ها، شرکت باربر وبسایتی برای خانواده طراحی کرد تا دوستان و آشنایان آن‌ها بتوانند روند سفر آن‌ها را دنبال کنند.

بابر گفت که برنامه‌ریزی این سفر ابتدا با یک نقشه بزرگ در اتاق کنفرانس شرکت شروع شد و کارشناسان مقاصد را بر اساس گزینه‌های پیش‌رو علامت گذاری کردند و پیشنهاداتی را به خانواده ارائه کردند.

او ادامه داد که ثروتمندان معمولاً‌ خانواده خود را به سفرهای این‌چنینی می‌برند تا به آن‌ها نشان دهند که مردم واقعی چطور زندگی می‌کنند و به آن‌ها در مورد اهمیت و قدرت پول بگویند. آن‌ها می‌خواهند به کودکان خود نشان دهند که زندگی واقعی چیست، اما این‌کار باید در محیط ایمن و از روش بی‌خطر انجام شود.