در تالار مشاهیر تئاتر شهر

فصلنامه «نمایش شناخت» رونمایی می‌شود

نخستین شماره از فصلنامه نمایش شناخت به صاحب‌امتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری نظر احمدی و مشاوره علمی دکتر ‌فرهاد ناظر زاده کرمانی، دکتر حسین اسماعیلی دکتر سعید فرهودی و دکتر امیرکاوس بالازاده به انتشار رسید. 

به گزارش ایران تئاتر این مجله که یکی از معدود نشریات غیردولتی تئاتر کشور است با رویکردی تخصصی به تئاتر و مسائل پیرامون آن می‌پردازد. در نخستین شماره نمایش شناخت آثار و گفتاری از پژوهشگران و اساتید ایرانی فعال در تئاتر داخل و خارج کشور هم‌چون دکتر هلن اولیایی نیا، دکتر فرشته وزیری نسب، منصور خلج، صدر الدین زاهد، دکتر مازیار اولیایی، رضا سرور و... به چشم می خورد.

این شماره هم‌چنین حاوی دو پرونده ویژه درباره تئاتر سیاسی و تئاتر در مهاجرت است و در بخش مربوط به تئاترسیاسی شاهد نخستین مصاحبه دکتر سعید فرهودی با یک نشریه فارسی زبان هستیم. از دیگر مطالب درخور توجه این نشریه می‌توان به درج بخش‌هایی از جلد دوم کتاب تاریخ اجتماعی-سیاسی تئاتر ایران نوشته زنده یاد مجید فلاح‌زاده اشاره نمود که پس از بیست سال از چاپ نخستین جلد این اثر ماندگار علمی و پژوهشی به انتشار رسیده است؛ هم‌چنین در این شماره گفت‌وگوهایی اختصاصی با دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی و دکتر حسین اسماعیلی پیرامون مسائل تئاتر ایران انجام گرفته است. در مجموع فصلنامه نمایش شناخت با رویکردی پژوهشی سعی نموده تا به مسائل مهم و در عین حال مغفول تئاتر ایران توجه بیشتری داشته باشد. آیین رونمایی از نخستین شماره فصلنامه نمایش شناخت روز پنج‌شنبه بیست و دوم آذرماه ساعت ۱۷ الی 19 در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر واقع در چهار راه ولیعصر (عج) برگزار خواهد شد. در مراسم یاد شده اساتید برجسته تئاتر از جمله آقایان فرهاد ناظر زاده کرمانی، حسین اسماعیلی، مسعود دلخواه، جمشید ملک پور و صدرالدین زاهد به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. لازم به ذکر است شرکت در این مراسم برای عموم علاقمندان آزاد است.

    


با هدف برگزاری بهتر جشنواره تئاتر مناطق صورت گرفت:

فراخوان انجمن‌‎های تئاتر سراسر کشور 

دبیرخانه بیست‌و‌دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از کانون‌ها و انجمن‌های تئاتر دانشگاهی سراسر کشور خواست تا نیازمندی‌ها خود را برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر مناطق اعلام کنند. در متن این اطلاعیه آمده است: « دبیرخانه‌ بیست‌و‌دومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در راستای حمایت از کانون‌ها و انجمن‌های علمی تئاتر دانشگاه‌های سراسر کشور، در نظر دارد با شناسایی نیازها و ضرورت‌های فعالیت شایسته این تشکل‌ها در حوزه‌های آموزشی،  پژوهشی و اجرایی؛ موارد اعلامی و پیشنهادات مورد نظر را اولاً در جشنواره مناطق اعمال کرده و ثانیاً حتی‌الامکان به شکل مستقیم با شهرستان‌های مورد نظر وارد تعامل شده و نیازهای اعلام شده را مرتفع نماید. لذا از تمامی دبیران محترم کانون‌ها و انجمن‌های علمی فعال در عرصه هنرهای نمایشی سراسر کشور تقاضا می‌شود درخواست‌ها و پیشنهادات خود را تا تاریخ  ۱۵ دی‌ماه  از طریق مکاتبه با ایمیل manategh@iiutf.ir به دبیرخانه تئاتر دانشگاهی ارسال نمایند.» بیست‌ودومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1398  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش‌های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه‌های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)  «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)» «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه‌ها و درس‌گفتارها»، «مدرسان» «جشنواره جشنواره‌ها» و «پایان نامه‌های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برگزار خواهد شد. بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال 1397 میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی خواهد بود.