به مدت سه ماه کارهای هنری رامین حائری‌زاده، رکنی حائری‌زاده و حسام رحمانیان در یک مرکز هنری فرانکفورت عرضه می‌شوند. نمایشگاه سه هنرمند ایرانی قرار بود پیش‌تر برگزار شود، اما دستخوش بحران کرونا شد.

    «گالری هنری شیرن» (Schirn Kunsthalle) در ماه مارس سال جاری خود را برای پذیرایی آثار هنری رامین و رکنی حائری‌زاده و حسام رحمانیان آماده کرده بود اما بحران کرونا بر برنامه‌های مارتینا واینهارت، کیوریتور نمایشگاه خط بطلان کشید.

اکنون این گالری که یکی از معروف‌ترین مراکز هنری اروپا به‌شمار می‌رود، تا سیزدهم دسامبر سال جاری میزبان چیدمان‌ها، نقاشی‌ها، فیلم‌ها و مجسمه‌های این سه هنرمند ایرانی است.  آنها از 11 سال پیش در دبی زندگی و کار می‌کنند.

چشم‌گیرترین اثر، یک تابلوی بزرگ است که بر کف زمین نقش بسته و هیچ مهمانی نمی‌تواند بی‌توجه از کار آن رد شود.

این اثر پر است از نماد، چهره‌های عجیب انسان‌ها و موجوداتی که کیهانی به‌نظر می‌رسند. سه هنرمند با الهام از تجربیات شخصی خود، پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و از هنر غنی ایرانی، آثار خیره‌کننده‌ای خلق می‌کنند. در توضیحی که پیش‌تر در باره این سه هنرمند ایرانی منتشر شده آمده است، آنها بعد از چند سال زندگی و کار با یکدیگر به جایی رسیده‌اند که «حتی پروسه فکرکردنشان هم در مسیر مشترکی اتفاق می‌افتد.» دستمایه کار آنها بیش از هر چیز بحران‌های خاورمیانه، شرایط ایران، تبعید و مهاجرت، مسائل جنسیتی و سازوکارهای بازار هنر است.

پاسخ هنری به تعویق نمایشگاه

  مارتینا واینهارت ضمن بیان این که در ماه‌های گذشته همواره مقررات محدودکننده کرونایی تغییر کرده و برای کار آنها مانع تراشیده می‌گوید، سه هنرمند پاسخی خلاقانه به تعویق نمایشگاه  خود داد‌ه‌اند.

 آنها ویدیویی تولید کرده‌اند که «قهرمان اصلی» آن گذشت زمان است: دوربین به آرامی روی میزهای کار و آثار هنری و غذا و قوطی‌های رنگ و عکس‌ها پرسه می‌زند و صدایی، نام روزهای هفته را تکرار می‌کند، دوشنبه ، سه‌شنبه ، چهارشنبه... گالری هنری زوریخ پنج سال پیش به مناسبت نخستین نمایشگاه آنها در اروپا نوشت، محل زندگی و کار سه هنرمند در دبی چیزی فراتر از یک ساختمان مسکونی معمولی، بلکه صحنه نمایش، لوکیشن فیلم و نمایشگاه نقاشی است.

از شواهد برمی‌آید که برادران حائری‌زاده و رحمانیان با، و برای هنر زندگی می‌کنند.

آنها پیش‌تر نمایشگاه‌هایی در کشورهای دیگر، از جمله ایالات متحده و سوئیس برگزار کرده‌اند.