فراخوان سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد 

دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر فراخوان سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر کرد که بر این اساس جشنواره سال 99 از 28 فروردین در تهران آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایلنا، سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار می‌شود.

شروع ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی شرکت در این رویداد سینمایی در سایت جشنواره 16 نوامبر 2019 مصادف با ۲۵ آبان‌ماه ۹۸ است و اول اسفندماه ۹۸ مهلت ثبت‌نام در سایت به پایان می‌رسد. همچنین صاحبان آثار تا روز پنجم اسفندماه مهلت دارند فیلم خود را به دفتر جشنواره تحویل دهند. این رقابت سینمایی در بخش‌های اصلی و جانبی برگزار می‌شود که بخش‌های رقابتی آن شامل سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) و جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) است. تاریخ تکمیل تولید فیلم‌ها برای بخش‌های رقابتی باید سال‌های 2019 و 2020 باشد. متن کامل فراخوان و شرایط شرکت در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سایت جشنواره به نشانی www.fajriff.com/fa در دسترس است.

    

«جوکر»؛ برنده قورباغه طلایی جشنواره «کمراایمج» 

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کمراایمج» لهستان که مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان در عرصه هنر فیلمبرداری است جایزه اول خود را به فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» داد. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، در بخش رقابتی اصلی جشنواره «کمراایمج» فیلم «جوکر» با فیلمبرداری «لاورنس شر» توانست جایزه اصلی قورباغه طلایی این رویداد سینمایی را به خود اختصاص دهد. مستند «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و فیلمبرداری محمد حدادی در بخش رقابتی آثار مستند و فیلم «رونا، مادر عظیم» (محصول مشترک ایران و افغانستان) به کارگردانی جمشید محمودی و فیلمبرداری کوهیار کلاری نیز در بخش «سینمای معاصر جهان» به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره کمراایمج حضور داشتند.  بیست و هفتمین جشنواره فیلم «کمراایمج» که مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان با تمرکز بر هنر فیلمبرداری است ۹ تا ۱۶ نوامبر (۱۸ تا ۲۵ آبان) در لهستان برگزار شد.

    

رقابت شش مستند ایرانی درسیدنی

شش اثر در بخش مستند هشتمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا برای دریافت جایزه با هم رقابت می‌کنند. مستند سینمایی در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کورش عطایی) نماینده ایران در اسکار، فریاد رو به باد (سیاوش جمالی، عطا مهراد)، مثل اسمم پگاه (سودابه بیضایی)، خرامان (آرش اسحاقی)، دلبند (یاسر طالبی) و دیدن و بودن (علی شیلاندری) در این دوره برای کسب تندیس غزال طلایی رقابت می‌کنند. مهرداد اسکویی فیلم‌های این بخش را انتخاب کرده است. هشتمین جشنواره جهانی فیلم پارسی از ۱۳ تا ۱۷ آذرماه امسال با دبیری امین پلنگی در سینما پالاس سیدنی و در سه بخش رقابتی فیلم بلند داستانی، کوتاه و مستند برگزار می‌شود.