شهرداری تهران شبانه خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی را تصاحب کرد. 

یکی از مسئولان خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در پارک ورشو که نمی‌خواهد نامی از  او برده شود، در گفت‌وگو با ایسنا ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کند: روز سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) گروهی با حضور مهدی صادقی کجانی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به خانه ‌اندیشمندان آمده و با علی‌اصغر قاسمی، رئیس خانه اندیشمندان علوم انسانی صحبت کردند. سپس نیروهای اجرایی شهرداری تهران آمدند و بدون داشتن حکم قضایی و با دستور شفاهی شهردار تهران گفتند بایستی ساختمان را تخلیه کنید؛ بعد نیروهای سد معبر نگهبانان ما را در خانه اندیشمندان عوض کردند، همچنین قفل درها را نیز عوض کردند.

او می‌افزاید: ما برنامه در حال اجرا داشتیم که ساعت ۱۰ شب تمام می‌شد؛ آن‌ها به نیروهایشان گفتند بعد از اتمام برنامه، درها را ببندید. چند نفر از اعضای خانه اندیشمندان تصمیم گرفتند در ساختمان بمانند.  ما در ساختمان ماندیم و نیروهای شهرداری نیز همچنان در ساختمان هستند. 

به گفته او، هیچ دلیلی برای تخلیه ساختمان به آن‌ها ارائه نشده است، این‌که برنامه‌ها مشکلی داشته و یا هر چیزی دیگری، فقط می‌گویند ساختمان برای شهرداری است و باید پس بدهید.

او یادآور می‌شود: این ساختمان در دوره آقای قالیباف، طبق قرارداد حبس مطلق به خانه اندیشمندان واگذار شده است. حالا مسئولان شهرداری خواهان تحویل ساختمان بدون هیچ حکم قضایی و فقط با دستور شفاهی از دفتر شهردار هستند. حالا استادان علوم انسانی از جمله علی‌اصغر قاسمی با مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران صحبت می‌کنند تا یا برای ادامه کار توافق کنند و یا اقدام قضایی صورت بگیرد.

در معرفی خانه اندیشمندان علوم انسانی آمده است: خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد شده و تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه علوم انسانی برگزار کرده و برای بیش از ۲۰۰ شخصیت علمی و فرهنگی کشور آیین نکوداشت و بزرگداشت داشته است.

در پی این اتفاق، ایسنا پی‌گیر دریافت توضیح از مسئولان مربوطه در شهرداری تهران است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر تهران با این اقدام مخالف است، اما بر اساس دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، عوامل شهرداری اصرار به تخلیه و تحویل ساختمان دارند.

دلیل تصمیم شهرداری تهران برای این اقدام اعلام نشده است.

تجمع استادان علوم انسانی در خانه اندیشمندان

دیروز شماری از استادان علوم انسانی و چهره‌های معماری و شهرسازی با تجمع در خانه اندیشمندان علوم انسانی خواهان جلوگیری از اقدام شهرداری برای پلمب «غیرقانونی» این مکان شدند. حضور استادان علوم انسانی و افراد سرشناس معماری و شهرسازی در خانه اندیشمندان علوم انسانی در صبح چهارشنبه ۱۴ تیر پس از آن بود که سه‌شنبه شمار زیادی از نیروهای اجرایی شهرداری تهران برای پلمب این مکان به آن جا مراجعه کردند.

همچنین گزارش شده که رئیس خانه اندیشمندان علوم انسانی و شماری از مدیران آن سه‌شنبه شب را در آن جا گذرانده‌اند تا «این ساختمان را حفظ کنند.»

دامنه حذفیات به خانه اندیشمندان علوم انسانی رسید!

به گزارش وب‌سایت «پیام ما»، علیرضا غریب‌دوست، عضو گروه حقوق و دبیر انجمن حقوق‌شناسی خانه اندیشمندان در همین راستا گفت اقدام شهرداری تهران در حالی «قابل تمکین» است که «به حکم مرجع قضایی اقدام کند»، اما در صورتی که «رأسا اقدام می‌کند» و «قفل مغزی در سالن‌ها را عوض می‌کند، در شأن هیچ‌کس نیست.»

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار، در توئیتی نوشت که پس از «حذف وریا غفوری، کریم باقری، و عارف غلامی، دامنه حذفیات رسید به اتاق بازرگانی ایران و درخواست ابطال انتخابات پارلمان بخش خصوصی. حالا می‌خواهند خانه اندیشمندان علوم انسانی را ببندند. فضای کوچکی در گوشه تهران که مردم فرصت داشتند بی‌واسطه پای سخنرانی نخبگان این رشته بنشینند.»

همچنین، پژمان موسوی،‌ روزنامه‌نگار، حمله عوامل شهرداری به خانه اندیشمندان را «مغول‌وار» و «طالبان‌وار» توصیف کرد و در توئیتر نوشت: ‌ «شهرداری تهران، به تاریخِ ۱۳ تیر، مغول‌وار و طالبان‌وار، به خانه اندیشمندان علوم انسانی حمله کرد، مدیر و آدم‌های خودخوانده‌اش را در آن‌جا نشاند، قفل‌ها را عوض کرد و دستور تخلیه داد. پرسنل هم دیشب آن‌جا خوابیدند تا این موسسه‌ی خصوصی به دست نااهلان نیافتد. ماجرا ادامه دارد.»