آرزو احمدزاده ، راهنمای طبیعت‌گردی

 جزایر ایران اغلب در جنوب و در خلیج‌فارس تجمع یافته‌اند، بجز آشوراده که تنها جزیره شمالی ایران در دریای خزر است و چند جزیره کوچک در دریاچه ارومیه، بقیه جزایر همگی در دریای جنوب ایران واقع شده‌اند. حدود 30 جزیره در جنوب ایران قرار دارند که برخی مسکونی و بعضی نیز خالی از سکنه هستند. بعضی از این جزایر فارغ از مسکونی بودن یا نبودنشان، مقاصد مهمی برای گردشگری هستند اما برخی نیز برای ورود نیاز به مجوز دارند چراکه محل استقرار تجهیزات نظامی هستند. در اینجا به معرفی جزایری می‌پردازیم که شاید کمتر اسامی‌شان به گوشتان خورده باشد و یا کمتر گردشگری به آنجا سفر کرده باشد.

جزیره سیری

این جزیره در قلب آب‌های خلیج‌فارس قرار دارد. این جزیره مرجانی به شکل ذوزنقه بوده و هیچ پستی و بلندی ندارد و نسبتا مسطح است. مرتفع‌ترین نقطه این جزیره 24 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و تنها ساکنانش کارکنان صنعت نفت و یگان‌های نظامی هستند. و جالب است بدانید که این جزیرۀ اسرارآمیز حتی یک نفر ساکن بومی ندارد. در جزیره تعداد قابل‌توجهی نخل خرما به طور پراکنده وجود دارد که محصول آن فقط مصرف محلی دارد. آب و هوای جزیره بسیار نامساعد بوده و منطقه پوشش گیاهی فقیری دارد، اما یک معدن خاک سرخ در جزیره سیری قرار دارد که نگین سرخ سیری است.

جزیره ابوموسی

ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج‌فارس است که 222 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و نزدیکترین پهنه خشکی از خاک ایران به خط استوا محسوب می‌شود. این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند. از آنجایی که این جزیره یکی از مراکز صدور نفت خام کشور است و همچنین مسیر ابوموسی-تنب یکی از عمیق‌ترین مسیرها برای کشتیرانی است، این جزیره از جزایر استراتژیک ایران به‌شمار می‌رود.

جزیره لاوان

این جزیره از شمال شرق به بندر مقام و از جنوب به حوزه‌های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود. این جزیره به شیخ شعیب نیز معروف است و بیشتر ساکنان آن عرب هستند که بعضا به فارسی نیز تکلم می‌کنند. شغل جذاب اهالی این جزیره، صید مروارید است که بخش اعظمی از اقتصاد این جزیره نیز از طریق صید مروارید تأمین می‌شود. یکی از شگفتی‌های این جزیره وجود کندوهای عسل در کنار تاسیسات نفتی است که عسل آن‌ها به رنگ سبز تیره است اما بوی نفت می‌دهد، با این حال طعم آن مشابه عسل‌های معمولی است.

جزیره هندورابی

این جزیره که بهشت گردشگران در آب‌های خلیج‌فارس است در حدفاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته ‌است. هندورابی به علت داشتن ساحلی بکر اخیرا مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته‌ است. از آنجایی که فاصله چندانی با کیش ندارد به راحتی و با خرید یک بلیط کشتی می‌توان به این ناشناخته بکر سفر کرد. در ابتدای ورود به جزیره، احتمالا باور نمی‌کنید که کسی در این جزیره سکونت داشته باشد؛ اما زیاد عجله نکنید، در این جزیره تاریخی حدود ۱۹۰ نفر سکونت دارند که بیشتر به زبان عربی صحبت می‌کنند. در اطراف روستای هندورابی، دو روستای تاریخی به نام الدورات و الصرا قرار گرفته است که در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن‌ها تخریب شده است اما روزگاری پایگاه نظامی پرتغالی‌ها بوده‌است. در بخش‌هایی از این جزیره عمق آب ۵ تا ۸ متر است ولی در سواحل شرقی آن عمق آب  به ۱۸ متر هم می‌رسد که بهترین منطقه برای غواصی و لذت بردن از دنیای زیر آب با وجود ماهی‌های رنگارنگ و ستاره‌های دریایی است. و همین جاذبه ها این روزها هندرابی را به یکی از مقاصد اصلی مسافران جنوب ایران تبدیل کرده‌است.