یک فیلمنامه‌نویس می‌گوید: از وقتی ساترا آمده میزان تولید کم شده تمایل مردم به وی او دی‌ها کمتر شده است. انگار وجود ساترا سرمایه‌گذارها را ترسانده و برخی می‌ترسند اگر کاری بسازند ساترا جلوی آن را بگیرد.

به گزارش ایلنا، حامد افضلی، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون که سریال‌هایی همچون ملکه گدایان، از یادها رفته و دل خوش را در کارنامه دارد، درباره عملکرد ساترا در یک سال گذشته در شبکه نمایش خانگی و حوزه تولید گفت: مهم‌ترین موضوع درباره ساترا تغییر دائم نهاد متولی بود. یک روز ارشاد یک روز ساترا یک روز هم ساترا و هم ارشاد و روز دیگر جایی مثل سامانه الماس دستگاه نظارت بر فیلمنامه‌ها و تولیدات نمایش خانگی بود و این سردرگمی برای ما بسیار آزار دهنده و سخت بود.

وی ادامه داد: در تلویزیون ما می‌دانیم با ناظر کیفی طرف هستیم. سلیقه و تفکر او را می‌شناسیم اما در ساترا نمی‌دانیم با چه کسی یا کسانی طرف هستیم. به طور کلی موافق وجود ساترا بودم. نهادی که بر محتوا نظارت کند بدون آن که منافع مالی داشته باشد. به نظرم از فضای بازی که در دوره قبلی وجود داشت به درستی استفاده نمی‌شد و طرح‌های خوب را نمی‌خواستند و طرح‌های دختر، پسریِ پرفروشی می‌خواستند که از نظر من نویسنده جزو کارهای سطحی بوده است.

افضلی گفت: من امیدوار شدم با آمدن ساترا شاید وی او دی‌ها مجبور شوند به جای توجه صرف به جذب مخاطب، به کیفیت و سطح آثار هم اهمیت دهند، اما الان نمی‌دانم آیا سختگیری‌های ساترا به همین منتهی می‌شود یا نه؟ به تعطیلی وی او دی‌ها منجر می‌شود؟ در سریال عقرب عاشق به سختی به یک تعامل رسیدیم.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعی که درباره وی او دی می‌توانم بگویم این است که شاید احساس شود وی او دی رقیب تلویزیون است در حالی که اصلا اینطور نیست. وی او دی رقیب ماهواره است و مخاطب وی او دی هیچ وقت تلویزیون نگاه نکرده و الان هم اگر وی او دی‌ها تعطیل شوند باز هم تلویزیون نگاه نمی‌کند و ماهواره می‌بیند. از زمان آمدن پلتفرم‌ها در ایران شبکه‌های ماهواره‌ای که سریال‌های ترک پخش می‌کردند مخاطبشان را از دست دادند.

افضلی گفت: بنابراین علاوه بر اینکه پلتفرم‌ها عده‌ای را سر کار برده و مشغول کار کرده است، یک تاثیر فرهنگی هم دارد. شاید فضای قصه‌ها اندکی ملتهب‌تر از سریال‌های تلویزیون باشد و از خطوط قرمز بیشتری عبور کنیم اما در قیاس با ماهواره و مفاهیمی که در آن سریال‌ها مطرح می‌شود فاصله زمین تا آسمان است.

وی ادامه داد: در این راستا گروه‌های حمایت کننده و سرمایه گذار باید حمایت شوند اما طوری جا افتاده که ساترا و تلویزیون گمان می‌کنند ما رقیبشان هستیم و این هم تیمی بودن را با ساترا حس نمی‌کنیم و احساس نمی‌کنیم ساترا همکار ما است و همان حسی که در تعامل با مدیر شبکه‌های تلویزیونی و ناظران کیفی و محتوایی صدا و سیما داریم را در مقابل ساترا نداریم. انگار ساترا نهادی است که آمده جلوی ما را بگیرد و این حس در ما وجود دارد.

وی افزود: با اینکه ابتدای راه نگاهم به ساترا مثبت بود اما الان حس می‌کنم آمده تا اجازه ندهد کارهای بیشتری ساخته شوند. در سال‌های گذشته، ما با موجی از کار روبرو بودیم اما به یکباره دیدیم جلوی آن‌ها گرفته شد.

ترس سرمایه‌گذاران

 از ورود به بخش خصوصی

این نویسنده که سریال ملکه گدایان را نیز به نگارش درآورده است، ادامه داد: معتقدم ساترا در این یکساله به جای مانع زدایی، مانع‌زایی کرده است. می‌توانست مانع‌زدایی کند اما این کار را نکرد و لااقل اینطور به نظر نمی‌رسد. از وقتی ساترا آمده میزان تولید کم شده تمایل مردم به وی او دی‌ها کمتر شده حالا نمی‌دانم به چه دلیل! انگار وجود ساترا سرمایه گذارها را ترسانده است و برخی می‌ترسند اگر کاری بسازند ساترا جلوی آن را بگیرد.

افضلی در ادامه بیان داشت: در این مدت یک بار هم ساترا با ما نویسنده‌ها و کارگردان‌ها جلسه‌ای نگذاشته‌اند که صحبت کنند. من نویسنده مرجعی ندارم که وقتی حقی از من ضایع می‌شود به آنجا مراجعه کنم و هیچ وقت ساترا چنین اطمینانی به من نداده است در صورتیکه وقتی می‌خواهید از ارشاد پروانه ساخت بگیرید به نویسنده احترام می‌گذارد و می‌گوید باید فیلمنامه‌ات در سامانه تایید شود اما در ساترا چنین ساز و کاری وجود ندارد و تهیه‌کننده حتی می‌تواند بدون اجازه نویسنده فیلم نامه را ببرد و تاییدیه بگیرد. یعنی در حالت کلی ساترا در ساختارش نویسنده را اصلا ندیده است. در حالیکه فیمنامه سنگ بنای اثر و نقشه محتوایی مجموعه داستانی است.

وی درباره وضعیت فعلی ساترا و احتمال کوچ هنرمندان به خارج از کشور نیز بیان داشت: هنرمندانی که صاحب اندیشه باشند برای کار به خارج کوچ نمی‌کنند و اگر کوچ کنند بیکار می‌مانند. در حرفه خودم ندیدم کسی به خارج کوچ کرده باشد.