رئیس اداره میراث و گردشگری نیشابور از آتش‌سوزی و تخریب سقف‌های چوبی آنچه از خانه مشکاتیان باقی مانده بود خبر داد.

به گزارش ایلنا، منزل پدری پرویز مشکاتیان با حدود ۷۰ سال قدمت در خیابان بعثت نیشابور واقع شده. این خانه در اوایل سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید با این وجود چندی بعد از ثبت، بیش از ۸۰ درصد آن با لودر تخریب شد.

محمداسماعیل اعتمادی، رئیس اداره میراث و گردشگری نیشابور، درخصوص وقوع آتش سوزی در خانه مشکاتیان گفت: بیشتر بخش‌های خانه مشکاتیان سال گذشته تخریب شده بود. تنها چند اتاق از این خانه تاریخی باقی مانده بود که به دلیل‌عدم وجود دیوارکشی، تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده بود. بعد از رای زنی‌های انجام شده، شهرداری دیواری دورتادور بنا کشید اما بازهم مانعی برای حضور معتادان نشد. بر اساس گزارش‌های رسیده گویا شامگاه گذشته آتش سوزی در خانه مشکاتیان اتفاق افتاده بود که گفته می‌شود عامدانه بود. این آتش شب گذشته خاموش شده بود اما گویا مجدد صبحگاه امروز آتش زبانه کشیده و آتش سوزی از سر گرفته شد که با حضور آتش نشانی خاموش شد.

به گفته او، بخش عمده‌ای از این بنا سال گذشته تخریب شده بود و از آنجایی که سقف چند اتاق باقی مانده چوبی بود آن هم در آتش سوزی امروز سوخت و اکنون جز دیوارهای تخریب شده و چیزی از خانه مشکاتیان باقی نمانده. با توجه به آنکه این خانه ثبت ملی است باید عین به عین ساخته شود. مالک در صدد خروج ملک از ثبت ملی است و میراث پیگیر بازسازی خواهد بود.

اعتمادی درخصوص شکایتی که از تخریب اولیه ملک با لودر صورت گرفت بود، گفت: در دادگاه اولیه مالک از اینکه جرمی اتفاق افتاده تبرئه شد. در دادگاه تجدید نظر هم تبرئه شد. اکنون هم در پی خروج از ثبت است و پرونده باز است. میراث فرهنگی نیز مخالف است و پیگیر موضوع خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور از وقوع آتش سوزی در خانه مشکاتیان خبر داده و عنوان کرده است: با توجه به حساسیت این بنا تلاش بر این بود که خاموش کردن آتش با کمترین خسارت صورت پذیرد، اما متاسفانه با توجه به اینکه آتش به چوب‌های سقف و ایزوگام پشت بام سرایت کرده بود به راحتی خاموش نشد. در این حادثه با این که از دو تانکر پشتیبانی آب برای اطفای حریق استفاده شد، اما با توجه به قدیمی بودن سازه و آبی که برای اطفای حریق استفاده شده بود خطر ریزش ساختمان بسیار زیاد است.