آغاز فعالیت پخش سیار  در چرخه اکران

سینماها رفته رفته در حال بازگشایی هستند و شرکت‌های پخش برنامه‌های خود را تقریبا مشخص کرده‌ و در تلاش هستند تا فیلم‌های خوب را پس از دو سال بسته بودن و تعطیلی روی پرده بفرستند گرچه هنوز اطمینان کامل حاصل نشده است و بسیاری از سینماداران حاضر به پذیرش این ریسک و باز کردن سالن‌های خود نیستند. شرکت پخش بهمن سبز، یکی از چند شرکت پخشی است که این روزها دست به کار شده است و فیلم‌هایی با مضامین مختلف را به روی پرده سینماها می‌فرستد. خبرنگار ایلنا در همین زمینه با سیدعلی طباطبایی‌نژاد، معاون پخش و اکران این موسسه به گفتگو نشسته‌ است که در ادامه می‌خوانید:

  با توجه به این که از تیرماه اکران فیلم‌ها جدی‌تر شد و بهمن سبز در این زمینه فعالیت متمرکزتری در سینماها داشت، وضعیت استقبال از آثار چگونه بود؟

ما در موسسه بهمن سبز سعی کردیم با یک برنامه‌ریزی درست به مرور، آثار جدید را وارد چرخه اکران کنیم. فیلم‌ها براساس زمان‌بندی و مناسبت‌هایی که پیش رو داشتیم انتخاب شدند و رایزنی با صاحبان آثار صورت گرفت. برای رسیدن به یک ترکیب قابل قبول از آثار تا انتهای سال۱۴۰۰ با صاحبان فیلم‌ها مذاکراتی داشتیم و قرارداد بستیم. به طور مثال ما «مدیترانه» را داشتیم که همزمان با روز مقاومت و هفته بزرگداشت مدافعان حرم، اکران شد و با توجه به اینکه با پیک پنجم کرونا در این حین مواجه شدیم و بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ما تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت، اما باز هم توانستیم اتفاق مهم و خوبی را رقم بزنیم. بیش از ۳۰۰ تیزر تلویزیونی برای این فیلم پخش کردیم که باعث شد بسیاری متوجه باز بودن سینماها شوند و به نظرم کمک بسیار خوبی به فضای اکران فیلم‌ها کرد. در هفته دفاع مقدس باتوجه به اینکه آثار ویژه‌ای برای هفته دفاع مقدس در سینمای ایران وجود نداشت، هماهنگ کردیم تا «تک تیرانداز» که بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره سی و نهم بود، در این هفته اکران شود. با توجه به این که از تلویزیون در ایام نوروز نیز پخش شده بود، با استقبال خوبی برخوردار شد. در مهرماه فیلم متفاوت «پوست» را خواهیم داشت که به نظرم اکران متفاوتی خواهد بود، فیلم به زبان ترکی است و احتمالا مخاطبان بسیاری در شهرهای ترک زبان خواهد داشت. به مرور نیز فیلم‌های «منصور»، «آتابای» و «صحنه زنی» را تا پایان سال اکران خواهیم کرد. سعی کردیم در انتخاب این آثار و دوره اکران کاملا در کنار فیلم‌ها قرار بگیریم و در اکران عمومی، تبلیغات، اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی چرخه توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری را در اختیار آثار قرار دهیم تا اتفاق مناسبی برای آن‌ها رقم بخورد و تلاش داریم در آینده نیز این فرایند را برای باقی آثار اجرایی کنیم.

  تا چه اندازه مخاطب در این مدت نسبت به باز بودن سینماها و حضور در سالن سینما واکنش مثبت داشته است؟

 اضافه شدن فیلم‌های جدید کاملا حس مثبتی را در مخاطبان ایجاد کرد و مشخص شد که وقتی فیلم جدید می‌آید، استقبال از فیلم‌های پیشین نیز اکران بالاتر می‌رود. این نشان می‌دهد که مخاطبان تشنه اکران فیلم در سینماها هستند و باید فیلم‌های جدید به سینماها بیایند و سینماها به روال عادی اکران برگردند و مخاطبان بدانند در بازه‌های زمانی مختلف با چه آثاری روبرو هستند و حتی سینمادار و پخش کننده با علم به اینکه با چه فیلم‌هایی در فصل‌های مختلف مواجه هستند بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای ارائه خدمات به مخاطبان داشته باشند. اضافه شدن فیلم‌های جدید و تنوع فیلم‌ها درچرخه اکران رابطه مستقیم با افزایش مخاطبان و فروش در سینماها دارد و این برخلاف ادعایی بود که مخاطبان با سینما قهر کرده‌اند و یا از حضور در سالن سینما ترس دارند. اضافه شدن و تنوع فیلم‌ها نشان داد که مخاطبان آماده آمدن به سینماها هستند و امیدوارم با تسریع در روند واکسیناسیون این اتفاق در کشور رخ دهد و خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم به روال عادی سینماها برگردیم.

  با این اوصاف وضعیت اکران سینمای ایران در ماه‌های آینده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 ما امروز چند مشکل داریم و با یک شرایط عادی در سینما روبرو نیستیم. حتی اگر بهترین فیلم هم روی پرده برود شما تنها با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های فعال طرفید و این یک مساله است و دیگری تعداد قابل‌توجهی از سینماها هم‌اکنون تعطیل‌اند. خیلی از سالن‌های بخش خصوصی هنوز بسته‌اند. شورای صنفی با هدف برنامه‌ریزی اکران به وجود آمد که به واسطه آن برای صنوفی که در حوزه توزیع فعال‌اند خوراک ایجاد کنند. در مرتبه بعد پخش‌کننده و سینمادار بداند در ماه آینده چه فیلم‌هایی دارد. اما هیچ برنامه‌ریزی درستی دراین زمینه وجود ندارد.

شورای صنفی نمایش باید در این ایام کرونا اقدامات جدی‌تری انجام می‌داد. وظیفه شورای صنفی این نیست که یک سری فیلم متقاضی بشوند و آن شورا به آن فیلم‌ها زمان پخش بدهد. توزیع ناعادلانه‌ای در این روند وجود دارد و هرچه پیش برویم قاعدتا این وضعیت بدتر و بدتر خواهد شد

  یعنی سبد متنوعی در اکران وجود ندارد. باید چه اتفاقاتی رقم بخورد تا این مشکل برطرف شود؟

 حرف من این است که شورای صنفی نمایش باید در این ایام کرونا اقدامات جدی‌تری انجام می‌داد. وظیفه شورای صنفی این نیست که یک سری فیلم متقاضی بشوند و آن شورا به آن فیلم‌ها زمان پخش بدهد. باید برای این شرایط خاص برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا فیلم‌ها ضربه نخورند. توزیع ناعادلانه‌ای در این روند وجود دارد و هرچه پیش برویم قاعدتا این وضعیت بدتر و بدتر خواهد شد. الان رسما نظارتی بر اکران وجود ندارد. مثلا «دینامیت» نزدیک به سه ماه است که روی پرده است.

  با توجه به اینکه شورای صنفی نمایش به شیوه سنتی همواره رفتار می‌کند و از میان آثار متقاضی چند اثر را انتخاب و روانه اکران می‌کند پیشنهادی برای بهبود این وضعیت دارید؟

 بواسطه کرونا، دو سال بسیار سخت را همکارانم در سینماها پشت سرگذاشتند، ما تعداد بسیار زیادی فیلم در صف اکران داریم که وظیفه شورای صنفی نمایش را بسیار سخت می‌کند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشد و پیشنهادات و برنامه‌های جدی برای اکران ارائه نکند، قطعا در سال آینده و روند اکران با مشکل مواجه خواهیم شد. شورای صنفی در این شرایط منتظر ماند تا فیلم‌ها برای اکران متقاضی شوند در صورتی که وظیفه این شورا برنامه‌ریزی صحیح برای اکران است، تا رونق در اکران سینماها ایجاد شود. می‌دانیم که در ماه‌های آینده بالاخره وضعیت سینما و اکران بهبود خواهد یافت.

دوم این که با توجه به شرایط پیش رو فیلم‌های بسیاری در صف اکران داریم که نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارند. پیشنهادی که دارم این است که فیلم‌های تولید شده در سال‌های مختلف در اکران سهمیه‌بندی شوند.

  با توجه به شرایط موجود صاحبان آثار تا چه اندازه از اکران آثارشان استقبال می‌کنند؟

 هنوز بسیاری از صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌هایشان راضی نیستند. هنوز نگران‌اند و ترجیح می‌دهند تا نوروز صبر کنند. باید به قاعده‌ها بازگردیم. رهاشدگی باعث آسیب به چرخه اکران می‌شود. اعضای شورا باید دور هم جمع شوند و از پخش‌کننده‌ها سوال کنند که چه برنامه‌ای برای ماه‌های آینده دارند. ما برنامه خودمان را تا آخر سال می‌دانیم و به شورا هم اعلام کرده‌ایم. اگر این اتفاق نیفتد در برنامه‌ریزی اکران قتل عام به راه می‌افتد!

هنوز بسیاری از صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌هایشان راضی نیستند؛ نگران‌اند و ترجیح می‌دهند تا نوروز صبر کنند. باید به قاعده‌ها بازگردیم. رهاشدگی باعث آسیب به چرخه اکران می‌شود

  در حال حاضر بسیاری از سالن‌های خصوصی بسته هستند، چرا که از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند و درآمد چندانی عایدشان نمی‌شود... مجموعه شما به دلیل دولتی بودن شاید مشمول این شرایط نشود و مشکلی با فروش یا نفروختن آثار نداشته باشد.

 باید از دعواها عبور و برای آینده سینما برنامه‌ریزی کنیم. ما در مجموعه سالن‌های حوزه هنری در ایام کرونا همیشه فعال بودیم و حتی یک روز تعطیلی هم نداشتیم. اما واقعا این‌طور نبود که هیچ مشکلی نداشته باشیم. همکاران من در این مدت بسیار اذیت شدند. روزهای بسیار سختی گذشت و اگر تلاش همکارانم نبود نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم. درخواستم این است که بخش خصوصی ورود کرده و سالن‌هایش را دوباره باز کند. تعدادی از سالن‌های خصوصی قصد باز کردن دارند، اما باز شدن سالن‌ها زمانی کامل می‌شود که شورای صنفی برنامه درستی را ارائه کند. سینمادار باید مطمئن باشد که در ماه آینده چند فیلم برای نمایش دارد.

  معمولا به دلیل جایگاه و چارت موسسه بهمن سبز به طور سنتی توقع این است که صرفا فیلم‌هایی با فضای ارزشی از طریق آن اکران شوند. آیا شرایط متفاوت خواهد شد؟

 انتخاب فیلمی مانند «پوست» این را مشخص می‌کند که ما قصد حمایت از فیلم‌های متفاوت را نیز داریم. طبیعتا به شرط آن که این فیلم‌ها در فضای مدنظرمان هم قرار داشته باشند. در سال آینده می‌خواهیم با تمرکز در حوزه خانواده و کودک و نوجوان پخش داشته باشیم. فیلم‌هایی که برای پخش در سال آینده درنظر گرفته‌ایم تقریبا در همین فضا است. ضمنا ما «پخش سیار» را هم شروع کرده‌ایم. این شیوه پخش تفاوت‌هایی با روش قبلی دارد؛ سعی کردیم از تکنولوژی دی‌سی‌پی کمی فاصله بگیریم، چرا که بسیار دست و پاگیر و دشوار بود و برهمین اساس به مدل جدیدی رسیده‌ایم که اتفاقا از امنیت بالایی نیز برخوردار است.

  فقط فیلم‌های بهمن سبز را اکران می‌کنید؟

خیر! با این روش می‌خواهیم به تمام سینمای ایران خدمات دهیم و منحصر به فیلم‌های خودمان نیست. اولویت ما برای این خدمت با شهرهای فاقد سینماست و در نظر داریم با یک فاصله زمانی از اکران عمومی سراغ ادارات و مجموعه‌ها هم رفته و با این روش پخش آثار روز را ادامه دهیم.