اورانگوتان‌ها از خاطرات قدیمی می‌گویند

محققان دانشگاه سن اندروس اسکاتلند دریافتند اورانگوتان‌ها تنها نخستی سانانی هستند که قادرند درباره وقایعی که در گذشته رخ داده است با یکدیگر صحبت کنند.

به‌گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس‌دیلی زمانی که گروهی از اورانگوتان‌ها در خطر حمله یک جانور شکارچی قرار می‌گیرند، مخفی می‌شوند و مدتی پس از دور شدن مهاجم سایرین را از موضوع آگاه می‌کنند. میانگین مدت زمان انتظار اورانگوتان‌های مادر برای اعلام خطر به هفت دقیقه می‌رسد.  اعلام خطر توسط اورانگوتان‌ها با استفاده از آواهایی انجام می‌شود که می‌تواند علاوه‌بر هشدار دادن به سایر اورانگوتان‌ها موجب جلب‌توجه شکارچیان نیز بشود. آنچه در این رابطه توجه محققان را جلب کرد این پرسش بود که آیا اورانگوتان‌ها قادرند با استفاده از این آواها در مورد وقایعی که قبلا رخ داده یا انتظار می‌رود در آینده رخ دهند، با یکدیگر صحبت کنند یا این توانایی مختص انسان‌ها است.  برای بررسی موضوع محققان به جنگل کتامبه واقع در سوماترا رفتند و با استفاده از کاغذ‌های رنگی و لباس‌هایی شبیه به جانوران شکارچی چندین اورانگوتان مادر را تحریک کردند و تقریبا در نیمی از موارد صدای هشدار اورانگوتان‌ها به‌صدا درآمد. در این آزمایش تنها یکبار در زمان حضور عامل محرک، صدای هشدار به گوش رسید و در سایر موارد، اورانگوتان‌ها به‌طور متوسط هفت دقیقه بعد از دور شدن عامل محرک آوای هشدار را سر دادند.  به اعتقاد محققان این اورانگوتان‌ها در زمان حضور عامل تحریک آماده محافظت از فرزندان خود شدند و آوای هشداری که با تاخیر سر دادند، نوعی ارتباط سطح بالا برای ایجاد درک درستی از عامل خطر توسط نوزادان آنها بوده است. بنابراین توانایی درک انسان‌ها از آواها و صحبت کردن درباره وقایع گذشته، از یک جد نخستی‌سان مشترک به هردو گونه انسان‌ها و اورانگوتان‌ها منتقل شده است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

    


ابتکاری جدید برای مقابله با زباله‌های مواد‌غذایی

محققان با طراحی برنامه‌ای از هدر رفتن مواد غذایی و تولید زباله جلوگیری و از این طریق به کاهش آلودگی هوا هم کمک بزرگی می‌کنند.

به‌گزارش ایسنا به‌نقل از نیوز این برنامه که توسط کارشناسان سوئدی طراحی شده است، به افراد نیازمند کمک می‌کند تا غذای ارزان پیدا کنند از تولید زباله‌های مواد‌غذایی جلوگیری و مانعی برای هدر رفتن مواد غذایی شود. این برنامه در لندن شروع به کار کرده است و در حال حاضر، ۴۰۰ رستوران، اغذیه فروشی، فروشگاه‌های مواد غذایی و فست‌فودها در آن شرکت دارند. بسیاری از صاحبان رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، مواد‌غذایی مازاد خود را به عنوان یک پیشنهاد در پایان روز به‌منظور کاهش تولید زباله‌های مواد غذایی و هدررفتن آن همچنین افزایش درآمد ارائه می‌دهند. این برنامه علاوه بر مقابله با هدر رفت باقیمانده مواد‌غذایی، به حفظ محیط‌زیست نیز کمک قابل توجهی می‌کند و نام آن Karma است. از زمان راه‌اندازی این برنامه در سوئد، طی مدت دو سال، ۳۵۰ هزار کاربر به آن دسترسی پیدا کرده‌اند و مقدار زیادی مواد‌غذایی هدر نرفته است. این برنامه توانسته از تولید بیش از ۲۰۰ تن ماده غذایی در لندن و سوئد جلوگیری کند، همچنین در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا هم بسیار موثر بوده است. هدر رفتن غذا یکی از بزرگترین مسائل زیست‌محیطی در جهان است. با کاهش هدردادن مواد غذایی و کاهش تولید زباله، میزان انتشارCO2  ناشی از دفن مواد‌غذایی هم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. اجرای این برنامه توانسته است به کاهش ۳۱۵ تن آلودگی در لندن و سوئد کمک کند که معادل آلودگی ناشی از  ۲۵ هزار ماشین است که روزانه استفاده می‌شوند.