در خارج از منظومه شمسی؛

 ابرزمین مملو از زمرد و یاقوت رصد شد

طبق تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، دانشمندان یک سیاره ابرزمینی را رصد کرده‌اند که ماده اولیه سنگ‌های گرانبهایی مانند زمرد و یاقوت به‌وفور در آن یافت می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، ستاره‌شناسان معتقدند یک سیاره خارج از منظومه شمسی به نام HD۲۱۹۱۱۳b مملو از اکسید آلومینیوم است. این ماده شیمیایی در سنگ‌های گرانبهایی مانند زمرد و یاقوت وجود دارد.

این سیاره که ابر زمین نیز هست، ۲۱ سال نوری با زمین فاصله دارد. وجود ماده دی‌اکسید آلومنیوم همراه تراکم اندک و دمای بالای این سیاره نشان می‌دهد HD۲۱۹۱۱۳b می‌تواند سنگ‌های گرانبهایی را تولید کند. این سیاره طی سه روز دور ستاره‌ای مدار می‌زند و در منطقه‌ای بسیار داغ در نزدیکی منظومه شمسی قرار دارد. محققان با استفاده از مدل‌های رایانشی بررسی کرده‌اند چگونه سیاره‌ای با این خصوصیات می‌تواند تشکیل ‌شود. آنها طی تحقیقات خود متوجه شدند سیاره مذکور احتمالا مملو از کلسیم، آلومینیوم، سیلیکون و منزیم است  هرچند آهن اندکی نیز دارد. طبق این بررسی ترکیبات احتمالی این سیاره سبب شده تا زمان خنک‌سازی آن با ابرزمین‌های دیگر متفاوت باشد و در کل ویژگی‌های متمایزی نسبت به آنها داشته باشد. این د‌رحالی است که انسان تابه‌حال حدود ۴ هزار سیاره تائید شده خارج از منظومه شمسی کشف کرده است.   دکتر کارولین دورن از دانشگاه زوریخ در این باره می‌گوید:  این نوع سیارات به‌طور کامل با بیشتر ابرزمین‌های کشف شده متمایز هستند. محققان این پروژه تحقیقاتی در پژوهش‌های خود متوجه شده‌اند، تراکم این سیارات ۱۰تا ۲۰ درصد کمتر از زمین است. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی سناریوهای مختلفی را برای بررسی این امر آزمایش کرده‌اند و به‌این‌ترتیب سه کاندیدای احتمالی را که ممکن است به گروه جدیدی از سیارات ابرزمین با ترکیبات خارق العاده تعلق داشته باشند را یافته‌اند. یکی از این کاندیداهای احتمالی WASP-۴۷ است که در یک منظومه ۴ سیاره‌ای واقع در فاصله ۶۵۲ سال نوری زمین قرار دارد.  ۵۵ Cancri e نیز یک سیاره داغ دیگر است که رسانه‌ها به آن لقب «سیاره الماسی» را داده‌اند.

    


زنبورهای عسل شمارش بلدند!

تحقیقاتی جدید براساس شبیه‌سازی مغز زنبورهای عسل نشان می‌دهد این حشرات می‌توانند تا عدد پنج را بشمارند! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی‌میل، مطالعات جدید نشان می‌دهد مغز زنبورهای عسل تکامل یافته و چنان کارآمد شده که آنها می‌توانند فقط با چهار سلول عصبی عمل شمارش را انجام دهند. 

به‌گفته محققان تعداد اندک سلول‌های عصبی لازم برای فعال‌سازی قابلیت شمارش نشان می‌دهد که ساختار مغز مهم‌تر از اندازه آن است. شبیه‌سازی‌ها نشان داد یک مغز ساده قابلیت شمارش اعداد محدودی را دارد و می‌تواند هر بار یک آیتم را بشمارد. حال آنکه انسان از روش متفاوتی برای شمارش استفاده کرده و قبل از شمارش، یک گروه از آیتم‌های خاص را بررسی می‌کند. در این آزمایش، زنبورهای عسل توانستند ارقام را تا عدد پنج بشمارند. همچنین طبق این پژوهش می‌توان به زنبورهای عسل آموزش داد تا بین دو عدد، رقم کوچکتر یا بزرگتر را انتخاب کنند. تحقیقات نشان می‌دهد زنبورها نیازی به درک مفاهیم پیچیده ریاضی ندارند تا بتوانند به این قابلیت‌ها دست یابند. «ورا واساس» یکی از محققان دانشگاه کویین مری لندن می‌گوید: مدل بدست‌آمده توسط محققات تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد، هرچند شمارش یک قابلیتی است که نیازمند هوش و مغز بزرگتر می‌باشد اما مغز کوچک با کوچکترین مدارهای عصبی که به شیوه صحیح به یکدیگر متصل شده‌اند نیز، می‌تواند عمل شمارش را انجام دهند.